סיפורי מיון- לחוות את האקשן ממקור ראשון: החייאה לחצי שנה

סיפורי מיון- לחוות את האקשן ממקור ראשון: החייאה לחצי שנה

ביצוע עיסויים בתינוק – צילום אילוסטרציה: depositphotos

אח אמיתי- שם הפרק: מוקדם מידי

כאן פלג בן 34, בן זוג של עינת ואבא ליואב ועומר. אח מלר"ד (מרכז לרפואה דחופה-מיון) בשש שנים האחרונות.

במהלך עבודתי ראיתי אינספור מקרים מצמררים, ביצעתי עשרות החייאות, מאות הנשמות, טיפלתי באלפי התקפי לב, ארועים מוחיים, הצלתי חיים ועוד ה-מ-ו-ן המון. על מה אני רואה בעבודה ואיך זה מלמד אותי על החיים שלנו בני האדם אספר לכם כאן.

אקח אתכם ואתכן לסיור ממבט ראשון על המקום שבו מצילים חיים באמת, מילה אחר מילה תחשפו לעולם הרפואה הדחופה ממבט עיניו של איש צוות.

אם יצא לכם לראות בכל מיני סדרות רפואיות מכשירים ולשמוע כל מיני מושגים רפואיים שלא הכרת אז במיוחד בשבילכם נוסיף בונוס קטן ונסביר אותם בשפה שכולנו מדברים. במהלך הטור יופיעו מושגים רפואיים ולידם כוכבית*
תוכלו ללחוץ על חלקם לקריאה רחבה יותר (מודגשים בכחול), או פשוט וממוקד יותר אפשר לגלול  לסוף כל טור ושם תמצאו הסבר קצר.

ממש לפני שמתחילים באמת באמת, נקודה אחרונה: כל טור מסתיים במסר לחיים שלמדתי בצורה הכי ישירה מעבודתי כאח בחדר המיון.

 

יום שלישי של השבוע, מזג אוויר חורפי בחוץ, כאן בפנים מנותק מהעולם, אין זכר לגשם, לא לברק ולא לרעם.

השעה 19:00 בערך והטלפון האדום מפרפר על הקו מוקדן מד"א ממהר: "בן חצי שנה, החייאה, לא ברורה הסיבה, עשר דקות אצלכם, מונשם ויש וריד פתוח".
וואחד בומבה למצב הרוח.

אחראי משמרת: "פלג יש החייאה של תינוק, יאללה לחדר מורכב* להכין הכל".

נכנס אל החדר, שאר הצוות נכנס גם כן, מתחילים לעבור על הציוד- מנשם*, מוניטור, תרופות לפי המשקל כל מה שצריך שהיה בתקווה שיש לו מזל.

הצוות מתכנס ומחכה בעוד דקה זה יקרה. ואז הוא נכנס- פאראמדיק יחסית צעיר מעסה את חזהו השבריר, וריד הוא פתח לו ברגל, הנשים וטיפל ביחד עם הצוות בצורה מיטבית.

כ' יהיה שם התינוק של היום, והוריו שניים אחריו הגיעו, מספרים שהרגיש לא טוב מזה מספר שעות, קצת כאבי בטן, קצת הקאות, תלונות סטנדרטיות של תינוקות.

ואז ברגע אחד פתאום, הפסיק כ' בידיהם לנשום, משפחה טובה ומנוסה מיד טלפון חירום והתחילה החייאה.

בדיקת נשימה בתינוק depositphotos

חוזרים לחדר המורכב:

כ' על המיטה עכשיו, ואני מעסה את החזה, כל כך קטן וראש גדול, למטה למעלה למטה למעלה והלב שלו לא יכול, מחוץ לדלת הורים קפואים, אמא מעכלת אבא לחוץ.

אדרנלין, והנשמות, עיסויים ועוד תרופות. עשרים דקות עוברות, הקאפנו* עולה, יש סיכוי שהדופק חזר, עוצרים להערכה* הטירוף עצר, הלב פועם בעצמו, כ' בינתיים שומר על נשמתו.

שנייה חולפת, ועוד אחת, צפצוף המוניטור האימתני מתמתן, כבר לא זועק, ביפ ביפ ביפ ביפ ביפ מצפצף בקצב ליבו של כ' סביב 140 פעימות בדקה, קצב טוב בשבילו.

א.ק.ג מהיר, צילום חזה והמשך בדיקות. בינתיים הרופא יוצא להורים, הם עומדים קפואים: "המצב של כ' יציב אך הוא היה הרבה זמן בהחייאה,
אישוניו רחבים ואינם מגיבים*, נקווה לטוב תיכף הוא יעלה למחלקה".

פתיחת נתיב אוויר בתינוק depositphotos

כ' עובר בליווי צמוד למחלקת טיפול נמרץ ילדים שם לצערי יסיים את החיים. החייאה ממושכת היא עם פרוגנוזה* גרועה, לא מספיק חמצן מגיע למוח, ולזה אין תרופה. הנזק המוחי של כ' היה קטלני, מוחו כבר לא מתפקד כך קבעו המומחים, וגופו עוד שרד רק בעזרת מכשירים.

הרגע שבו אתה מקבל הודעה על תינוק בהחייאה הוא רגע קשה:

הגוף מתעורר, צמרמורות בגוף והמוח מנסה לדמיין מה יקרה, מתנתק בעזרת ההכנות הפיזיות ואז הוא מגיע, אתה כל כך שבוי בתוך הסיטואציה ולא מבין שאתה כרגע נלחם על חיים, מעסה את החזה הכל כך קטן ומנותק לחלוטין מהרגשות- הן כבר יגיעו בלילה מלא חלומות, הרבה דמעות ומחשבות.

מה אני לוקח מהמקרה הזה?

כל שניה בחיינו היא אחת כזו שלא תחזור, אני מעריך מאוד אנשים שבוחרים לבלות את השניות שלהם בחברתי, ההבנה הזו שכל חיינו מורכבים מבחירות, כולל זו של לכתוב כאן היא מאפשרת לי לבחור היטב את צעדי, להעריך להכיל לקבל ולשמוח מהדברים שקורים סביבי…

 

החייאות בילדים הן דבר יחסית נדיר, בעיקר מקרים שלא ברורה בהן הסיבה, אך בכולן הטיפול הוא דומה, המקרים הנפוצים ביותר שאנו נתקלים בהם הם לאחר טביעה, לכן אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה בקרבת מקורות מים.

ביצוע עיסויים בתינוק depositphotos

רוצים לדעת כיצד לבצע החייאה בתינוקות? לחצו כאן!

מקרא:

  1. מנשם: מכונת הנשמה המחוברת לטובוס (צינור המוחדר דרך הפה אל קנה הנשימה) ומבצעת את פעולת הנשימה כשהמטופל לא מסוגל לעשות זאת עצמו.
  2. חדר מורכב: נקרא גם חדר הלם, הינו חדר במיון ילדים אליו מגיעים ומטופלים מקרים מסכני חיים באופן מיידי, יש בו את כל הציוד הנדרש לביצוע הפעולות הנחוצות.
  3. קאפנו- נקרא גם בשפה המקצועית End title CO2: זהו מדד מהחשובים ביותר להערכת המצב של החולה, נמדד בעזרת חיישן שמחובר על צינור ההנשמה, בגדול המדד מראה את יכול חילוף הגזים של המטופל- כמה פחמן דו חמצני הריאות יכולות לשחרר, ערכים תקינים הינם סביב 35-45, ערכים נמוכים מאוד מעידים על סיכויים נמוכים מאוד להישרדות של המטופלת.
  4. הערכה: החייאה מתבצעת בסבבים של שתי דקות, לאחר כל שתי דקות מתבצעת עצירה קצרה מאוד בה מעריכים את המטופל: האם יש דופק?, אם יש דופק האם הוא נושם? במידה ואין דופק מסתכלים במוניטור לראות האם קיימת איזשהי פעילות חשמלית  ולטפל בהתאם.
  5. בדיקת אישונים: שינויים באישונים בגדול בסימטריות ובתגובה לאור יכולים להעיד על פגיעות בדרגות חומרה שונות ובאזורים שונים במוח, מתבצעת בכל מטופל מעורפל/ חסר הכרה במטרה להעלות חשד לפגיעה מוחית חריפה. ישנם גם סמים ותרופות המשפיעים על גודל ותפקוד האישונים.
  6. פרוגנוזה: צפי לתוצאות רפואיות של מקרה או מחלה: שיפור פרוגנוזה טובה, החמרה פרוגנוזה גרועה.

קראתם/ן כבר על התאונה הקשה בלילה של שישי, שלושה צעירים בתוך טירוף? זה כאן!

יש מקרים דחופים שחשוב לזהות מיד ולהגיע לבית החולים כמו אירוע מוחי- סיפור על טיפול מיטבי באירוע מוחי!

עוד מקרה שמהירות התגובה היא חשובה ביותר הוא אירוע לבבי- גם על זה כתבתי וזה ממש מאחורי הלחצן הזה!

הקיץ והחום הגיעו ואיתם הנחשים- איך לטפל? מה לעשות ולאן לפנות? התשובות בכתבה הזו!

 

עוד מרחבי הרשת

>
s