כל מה שרציתם לדעת על דלקת מפרקים

כל מה שרציתם לדעת על דלקת מפרקים

דלקת מפרקים
תוכן שיווקי | קרדיט תמונה -Photo by Ömürden Cengiz on Unsplash

כאבים ובעיות במפרקים פוגעים בתפקוד ובאיכות החיים ולרוע המזל, בעקבות פציעה או שחיקה שנובעת מהגיל, רבים עשויים לסבול מבעיה של דלקת מפרקים.

תסמינים להופעת דלקת

נהוג להבחין בין מספר סוגים של דלקות מפרקים: הנפוצה ביותר היא דלקת ניוונית שמתארת מצב בו הסחוס המגן שמרפד את קצוות העצמות נשחק בהדרגה עם הזמן ובעקבות כך ישנם סימנים כמו עיוות, כאב בעת ביצוע פעולות פשוטות, כיפוף, דלקתיות ובעיות תנועה בעיקר באזור הברכיים והירכיים.
סוג נוסף הוא הפרעה אוטואימונית של דלקת מפרקים שגרונית במהלכה למעשה מערכת החיסון תוקפת את הגוף ובעקבות זאת יש כאב משמעותי. יש גם מי שסובלים ממצב של גאוט המתאר הצטברות של גבישי חומצת שתן במפרקים והתקפים חמורים של כאב עז לרבות רגישות ואדמומיות.
יש לקחת בחשבון שככל שמתבגרים כך יש סיכוי גבוה יותר לסבול מהפרעות באזורים אלה, והתופעה נפוצה יותר אצל מי שסובל מהפרעות אוטואימוניות או מחלות רקע וממערכת חיסון מוחלשת וכמובן שגם פציעה יכולה ליצור בעיה כמו גם הפרעות מטבוליות.
גם לגנטיקה יש השפעה מכרעת על מצב המפרקים ועל הסיכוי לפתח דלקות מפרקים. שינויים באורח החיים ובמיוחד השמנת יתר, עישון, חשיפה לזיהומים אף הם עשויים לגרום לעומס על המפרקים ולהוביל לדלקת ועמה לנוקשות, כאבים, עיוותים וכדומה.

מה עושים עם הכאב?

הסובלים מבעיות במפרקים עשויים לחוות סימפטומים שונים כולל רגישות כמו נוקשות במפרק בעיקר בשעות הבוקר, נפיחות, עיוותים לצד חולשה ואפילו חום נמוך.

כאשר הכאב מחמיר או פעולות יומיומיות הופכות למטרד ואף לכמעט בלתי אפשריות לרבות קימה, עמידה, ישיבה, הליכה, עלייה או ירידה במדרגות, חשוב לגשת לאורתופד מומחה על מנת להיבדק ולבחון מה ניתן לעשות מלבד נטית משככי כאבים.
לעיתים ההמלצות יכללו פעילויות של פיזיותרפיה כמו הידרותרפיה וכן שימוש בגרביים מיוחדים ובנעליים מיוחדות.
במקרים מסוימים כאשר הכאב חריף מאוד ויש מגבלה משמעותית, יתכן שהאורתופד ימליץ על החלפת מפרך ירך או ברך – פעולה כירורגית שהפכה היום ליותר נפוצה ויכולה להפחית את הכאב ולאפשר איכות חיים גבוהה בתפקוד גבוה.

הליך רפואי זה למעשה מסיר את משטחי המפרק הפגומים וממיר אותם בשתלים מלאכותיים, שהקדמה הטכנולוגית מדמה למפרק אמיתי ומכאן גם יכולת התנועה לאחר מכן. היום יש שיטות מוכחות בהצלחתן הגבוהה ואפילו הכוונה של רובוטים שמסייעים בניתוח וסיכוי ההצלחה הגבוהים מאפשרים להיות עם משתל מלאכותי למשך 15-20 שנה לפחות.

במסגרת ניתוח להחלפת מפרק הירך, הרופא משחרר את ראש הירך ומכין את האזור לקבלת התותבת. התותבת המלאכותית מורכבת משני חלקים עיקריים – צינור מתכתי המוחדר לתוך העצם הירכי, וכדור מחומר מלאכותי המחליף את ראש הירך הטבעי. לאחר חיבור התותבת, הרופא מבצע החזרת המפרק למקומו.

המטרה העיקרית היא להפחית כאבים, להגביר ניידות ולאפשר חזרה לפעילות תקינה ככל האפשר. ההחלמה לאחר הניתוח כוללת טיפול שיקומי וייתכן צורך בהליכה בעזרת קביים זמניים.

במקרה של ניתוח החלפת מפרק הברך, קיימות שתי אפשרויות עיקריות – החלפה מלאה של המפרק או החלפה חלקית. בהחלפה חלקית, רק אחד ממדורי המפרק מוחלף, תוך שמירה על הרצועות הצולבות ואילו החלפה המלאה נדרשת כאשר שניים או יותר ממדורי המפרק פגועים, בשל שחיקת הסחוסים וחיכוך העצמות שגורם לכאבים ודלקות. בניתוח זה מוחלפים חלקים מהעצם והסחוס בשתלים מלאכותיים.

 

חשוב מאוד לא להתעלם מכאבי מפרקים מתמשכים בין אם הם מתעוררים לפתע או מחמירים בצורה הדרגתית או מחמירים בתקופות של קור או בשעות הבוקר המוקדמות.

עוד מרחבי הרשת

>
s