בעיות ברכיים ודרכי טיפול

בעיות ברכיים ודרכי טיפול

בעיות ברכיים ודרכי טיפול
תוכן שיווקי בשיתוף INCA | קרדיט לתמונה: FREEPIK

מחלות המערבות שרירים ושלד (Musculoskeletal Disorders) ובעיקר בעיות ומחלות הפוגעות במפרקים גורמות לקושי בתנועה, לסבל יום־יומי ולפגיעה בתפקודו של האדם. מפרק הברך הוא הגדול במפרקי גוף האדם והוא ציר שעליו נשען משקל רב ופעילות עצימה לאורך החיים. המפרק מחבר בין שלוש עצמות המצויות ברגליים: הירך, הפיקה והשוק והן מחזיקות את עומס הגוף ומשקלו. אותן עצמות המחוברות גם הן במפרקים, מכוסות בסחוס, אשר מהווה שכבת מגן המונעת חיכוך בין העצמות במפרק. הסחוס המצוי במפרקים מאפשר תנועה גמישה וחלקה בציר ומשמש גם כבולם זעזועים במצבי עומס של פעילות גופנית יום־יומית וכמובן בעת פעילות ספורטיבית.

פגיעה מתמשכת במפרקים

העומס המצטבר על מפרקי הברכיים במהלך החיים עלול לגרום לשחיקה של הסחוסים עם הזמן, בעיה נפוצה בקרב אנשים מבוגרים אך קיימת גם בקרב צעירים. הסחוסים אינם יכולים להתחדש ועם הזמן חיכוך העצמות במפרק יוצר תהליכים דלקתיים. ישנן מספר מחלות עיקריות הפוגעות במפרקים:

-דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס).

-דלקת מפרקים שיגרונית (ארתריטיס ראומטית), הגורמת לכאבים, לנפיחות ולעיוות בצורת המפרק.

-נמק בעצם (AVN) כתוצאה מפגיעה באספקת הדם לעצמות.

-אוסטאופורוזיס ומחלת השיגדון (גאוט), הגורמת כאבים עזים במפרקים ובמנח התקין של המפרק.

-פציעות ספורט או פציעות כתוצאה מטראומה לגוף.

בשנים האחרונות יש מודעות רבה יותר לנושא ומגוון טיפולים וניתוחים חדשניים בטכנולוגיה מתקדמת המיועדים לשפר את התפקוד. אחד הניתוחים השכיחים והנפוצים השייך לתחום ניתוחי ברכיים הוא ניתוח לשם החלפת מפרק ברך.

הסימנים המעידים על צורך בטיפול

ישנם כאבי ברכיים כתוצאה מפעילות מדי פעם, אך מתי אנו יודעים שיש בעיה המצריכה בדיקה מעמיקה וטיפול?

ישנם כמה סימפטומים היכולים להעיד על כך שנוצרה שחיקה במפרק הברך:

  • הגבלה בתנועה וכאבים בעת פעילות וגם בזמן מנוחה.
  • נפיחות ואודם באזור מפרק הברך לאורך זמן ממושך.
  • המפרק משמיע חריקות וקולות חיכוך בעת כיפוף המפרק, ישיבה או קימה.
  • כאבים בברכיים בעת ירידה או עלייה במדרגות.

אילו טיפולים קיימים לבעיות ברכיים?

הטיפולים לבעיות השונות יותאמו לכל מטופל על פי חומרת מצבו על ידי אורתופד מומחה ברכיים, והם יכולים לנוע בין טיפולים משמרים עם מתן תרופות אנטי דלקתיות ופיזיותרפיה, ועד ניתוח החלפת ברך בשיטות מתקדמות.

מתי מומלץ לעבור ניתוח של החלפת ברך?

מטופלים שמצבם החמיר מעבר לאפשרויות הקיימות בטיפולים משמרים או לחילופין כאשר הפגיעה במפרקים כבר מקשה עליהם את התפקוד ופוגעת באופן ניכר באיכות חייהם. הרפואה המתקדמת הביאה לקדמת הבמה שיטות טיפול חדשניות ובהן שחזור של מפרק הברך המאפשר שיפור משמעותי באיכות חיי המטופלים. בניתוח זה משתילים תותב מלאכותי אשר מחליף את חלקי המפרק או את כולו, כך שמתאפשרת חזרה לפעילות ולשגרה בתוך זמן קצר.

ניתוח יעיל שישנה את חייכם

מטופל אשר צריך לעבור ניתוח להחלפת ברך, יכול לחוש נחת רוח, כיוון שמדובר בניתוח שנחשב כיום לאחר הניתוחים השכיחים והמוצלחים בעולם. מטופלים רבים מדווחים כי התוצאות משביעות רצון ומסייעות לשפר את איכות חייהם באופן מהותי. כיום ניתן לעבור את הניתוח בכמה טכניקות שונות שנקבעות לפי צורכי המטופל. למשל ניתן לעבור ניתוח להחלפת מפרק ברך מלאה שבה עושים שימוש בשתל מלאכותי, לחילופין ניתן לעבור ניתוח של החלפה חלקית שבה למעשה מחליפים חלקים מסוימים במפרק הברך, ניתן לבצע שימוש בהדמיה תלת־ממדית כדי להתאים באופן מקסימלי את החלפת הברך, ואף ניתן לבצע החלפה של שתי הברכיים בעת הצורך ועוד. הניתוחים מתבצעים תוך שימוש בטכנולוגיה ובמכשור מתקדמים, לרבות בעזרת רובוטים ייעודיים. השתלים עשויים בדרך כלל ממתכות כמו כרום, קובלט, טיטניום, נירוסטה או כאלה העשויים מחומר פלסטי. תכנון השתל המיועד להחלפה נעשה מבעוד מועד ומותאם באופן מדויק המביא לתוצאות איכותיות, מהירות ולהחלמה טובה ומהירה של המטופלים. הניתוח עצמו אורך כשלוש שעות וההחלמה הדרגתית וכוללת טיפולי פיזיותרפיה להגדלת טווח התנועה עד לחזרה לשגרה.

עוד מרחבי הרשת

>
s