עדיין לא מנהלים יומן כתיבה? בואו לגלות איך זה ישפר את הבריאות שלכם

עדיין לא מנהלים יומן כתיבה? בואו לגלות איך זה ישפר את הבריאות שלכם

יומן כתיבה צילום: depositphotos.com

כתיבה היא התרופה הטובה ביותר לנפש – בכל פעם שאתם מרגישים מותשים או מוצפים נפשית ורגשית, כתיבת הדברים המטרידים תעזור לכם להביא שקט ולמצוא פתרונות יצירתיים. לא סתם פסיכולוגים ומטפלים רבים ממליצים להשקיע זמן בכתיבה בעיקר בבקרים כדי לשפר את הרווחה הנפשית. אגב, ניהול יומן וכתיבה זה אחד ההרגלים של האנשים המצליחים ביותר, זה משמש אותם בשלושה דרכים:

הבעת הודיה והערכה, הן על הצלחות והן על כישלונות.

צלילה לתוך רגשות קשים כדי להבין את מקורן

חקירת מטרות עתידיות ומכשולים אפשריים, כולל רגשות שעשויים למנוע מכם להשיג אותם 

ישנן מספר טכניקות שאנשים יכולים להשתמש בהן בזמן כתיבה כדי לבנות את מחשבותיהם ולהפחית חרדה. אך באילו דרכים הכתיבה עובדת בפועל בכל הנוגע לשיפור בריאות הנפש?

בוא נגלה.

3 דרכים בהם ניהול יומן כתיבה ישפר את ההרגשה הכללית שלכם

טכניקת מיינדפולנס אפקטיבית

בשנה שעברה פרסמה אוניברסיטת קיימברידג מחקר מעניין, שכלל מחקר על קבוצת אנשים שהתבקשה לעסוק בכתיבה אקספרסיבית במשך 15-20 דקות ביום מבלי להמעיט ברגשותיהם. המחקר מצא כי אנשים שלא התביישו לבטא את הרגשות שחוו בזמן כתיבתם היו בעלי נתונים בריאותיים גופניים ונפשיים טובים יותר מאלו שכתבו על נושאים ניטרליים ונמנעו מלבטא את הרגשות שלהם.

מחקר זה מראה לא רק כיצד כתיבה למשך 20 דקות ביום יכולה לתרום לבריאות הנפש שלכם, אלא עד כמה היא מלמדת להיות נוכחים ברגע הזה ולהכיר בכל הרגשות, כן – גם הלא נעימים. זה נקרא גם שיטת "מיינדפולנס". כתיבה משולבת במיינדפולנס תעזור לכם להתרכז בדבר אחד ולשחרר לחלוטין את דעתכם מדברים אחרים שמטרידים ומציפים אותכם. תרגול יומיומי יעזור לכם להבין טוב יותר את פעולותיכם והתנהגויותיכם וגם יקל על כל החרדות שלכם.

 

אימון לאינטליגנציה הרגשית

זה כבר ידוע כי רגשות מודחקים עלולים להוביל לדיכאון. עם זאת, כתיבה יכולה לעזור לכם להציף ולנהל את אותם רגשות ולפתח את האינטליגנציה הרגשית שלך.

איך זה בדיוק עובד? בוא נראה.

באיזו תדירות אתם מרגישים מוטרדים ממשהו, למרות שאין שום סיבה ברורה לרגש הזה? אתם חווים את הרגש הזה על בסיס יומיומי כאשר אתם נוסעים בדרך לעבודה או עומדים בתור כדי לקבל סלט לארוחת הצהריים. הרגש הזה נטמע במוחכם עד כדי כך שאתם כבר לא יכולים לראות שום סיבה הגיונית מאחוריו.

ברגע שתאפשרו לעצמכם לעצור לרגע, להכיר ברגש הזה ולכתוב אותו יחד עם כל הסיבות האפשריות שגרמו לו, יעזרו לכם לשפר את האינטליגנציה הרגשית שלכם ולהיות מודעים בפעם הבאה שמצב מסוים עלול לגרום לחרדה או פשוט לעצבן אותכם.

מפנה מקום בראש שלכם

לחשוב צילום: depositphotos.com

לפעמים מחשבות ורגשות מציפים את הראש, יוצרים ממש "פקקי תנועה" במחשבות וכתוצאה מכך הדרך לחרדה נהיית מהירה יותר מתמיד. מה שהראש שלכם צריך בנקודה הזו זה כלי, כמו רמזור, שיוכל להביא עקביות ומבנה מסודר למחשבות והרגשות שלכם. כתיבת יומן זה כלי מאוד עוצמתי בשביל לעזור לכם לעשות ניקוי יסודי כזה בראש. הטריק הוא לא לפחד להתעמת עם עצמכם בזמן שאתם כותבים, גם כשאתם שופטים את עצמכם, או שאתם מרגישים לא מרוצים מהפעולות שלכם. זה יעזור לכם ללמוד איך לשחרר סיטואציות שמציקות לכם, ובכך לשחרר את הראש שלכם ממחשבות מסיחות דעת שרק מונעות מכם להרגיש טוב.

אז… מה הם סוגי הכתיבה שאפשר להתנסות בהם?

כתיבה רגשית

האם אי פעם ניסיתם להתעמת עם עצמכם? נשמע מוזר? אולי. אבל סוג אחד של כתיבה נקרא כתיבה רגשית, וסוג זה מציע התעמתות עמוקה עם הרגשות והמחשבות שלכם. דבר שמשמש הרבה בהגדרות מקצועיות, בעיקר כדרך לעזור לאחיות, רופאים, מורים, פסיכולוגים ועובדי ציבור להיות יותר אפקטיביים בעבודתם. שיטות הכתיבה הרגשית נועדו בשביל לעורר למידה והתפתחות בכך שהאנשים צריכים להבין מהם המניעים של הפעולות ושל האמונות שלהם, וממה הם נובעים. בשביל להתפתח בתהליך הכתיבה הרגשית, אותו אדם צריך לשאול את עצמו לא מעט שאלות, ולהיות גם מאוד פתוח וסקרן. אתם לא צריכים סדר מסוים לכתיבה – ואתם לא צריכים לכתוב ברמה של וויליאם שייקספיר, פשוט לקחת מחברת ונייר (או לפתוח וורד) ולהתחיל לכתוב את כל מה שצף לכם באותו רגע.

כתיבה יצירתית

יצירתיות היא מושג שמצריך מהאומן לבטא את עצמו בצורה קצת פחות קונבנציונלית, בצורה בה הוא יכול להזדהות עם אנשים רבים, ואנשים רבים יכולים להזדהות איתו. ואחת הצורות הבולטות לביטוי יצירתיות היא כתיבה.

שירים, סיפורים קצרים, ספרים ורומנים, כולם נחשבים צורה של כתיבה יצירתית. לרוב, כתיבה יצירתית מעסיקה את הדמיון כמו, או במקום, זיכרון, ומשמשת כאמצעים ספרותיים כמו תמונות ומטפורות בשביל להעביר משמעות.

כתיבה יצירתית היא דרך ייחודית לחקור מחשבות, רגשות, רעיונות ואמונות. למשל, אתם יכולים לכתוב ספר מדע בדיוני שמייצג את הדאגות שלכם על האקלים שמשתנה, או סיפור ילדים שמדבר על המחשבות שלכם בנוגע לחברות. אתם אפילו יכולים לכתוב שיר מנקודת המבט של ינשוף כדרך לייצג את נדודי השינה שלכם. כתיבה יצירתית יכולה גם לתאר חוויות מאתגרות, כמו צער.

לכתיבה יצירתית אין חוקים, תרשו לעצמכם להתפרע ולשפוך את המחשבות הכי משונות שלכם, תשחקו עם מילים, מטפורות ודימויים – גם אם זה מרגיש "מטופש" או "לא נכון". בסופו של דבר, כתיבה יצירתית יכולה לתרום הרבה למודעות העצמית שלכם, לשפר את הבריאות המנטלית ולעודד חשיבה מחוץ לקופסה בעוד תחומים בחיים.

 

זה נשמע יופי, אבל איך מתחילים?

כמו שאמרנו, בשביל לכתוב יומן אתם לא צריכים לדעת לכתוב ויכולות הבעה גבוהות, רק עט, מחברת (או מחשב) ואת עצמכם.

אז כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל

טיפים צילום: depositphotos.com
  • אתם יכולים לעשות את זה דרך המחשב, אבל יש תחושה מיוחדת כשכותבים במחברת. תקנו לעצמכם מחברת/יומן יפה, שיעורר בכם חשק לכתוב בו.
  • הגדירו לעצמם זמן מסוים ביום שמוקדש לכתיבה (למשל כל בוקר לפני העבודה).
  • אל תחששו מלבקר את עצמכם ואת הדברים שכתבתם עליהם.
  • אל תפחדו לחשוף את הרגשות שלכם ולהיות פגיעים, זה חלק מהתהליך.
  • אם אתם מרגישים לא בנוח, אתם לא חייבים לספר לאף אחד על התחביב החדש שלכם, ולשמור אותו רק לעצמכם.
  • זה לא צריך להיות מסודר.
  • הרבה אנשים מוצאים מאוד נוח להתחיל לנהל יומן כתיבה עם הודיה. מה זה אומר? להתחיל כל בוקר להודות על דברים – אולי זה על הילדים שלכם, על זה שהספקתם להתאמן, על הגוף שלכם, על האוכל שנמצא בבית, על הקורת גג וכו'. זה יכול להיות כל דבר. משם אפשר להתפתח גם לכתיבה רגשית.

 

ובשורה התחתונה, כתיבה היא כלי מצוין ויצירתי לשפר את הבריאות המנטלית שלכם. אך כמו כל תרופה, היא צריכה להיעשות בקביעות. אז קדימה, למה אתם מחכים?

עוד מרחבי הרשת

>
s