נגמלים מעישון? כל הדרכים לא להשמין

נגמלים מעישון? כל הדרכים לא להשמין

איך נגמלים מעישון
צילומים: depositphotos.com

אם אתם מעשנים, ההחלטה הבריאה הטובה ביותר שאתם יכולים לעשות לעצמכם היא להפסיק את ההרגל הלקוי הזה. אך לעיתים הפסקת עישון הולכת יד ביד עם עלייה ניכרת במשקל, מה שמוביל לתסכולים ואפילו לחזרה מהירה להרגלי העישון הישנים. האם ניתן להפסיק לעשן ולהישאר במשקל הנוכחי שלנו? מומחים רבים אומרים שאפשר לעשות את זה – אם עושים את זה בדרך הנכונה.

"סיגריות מפעילות את חילוף החומרים שלכם" זאת לפי תזונאית בכירה ומטפלת בגמילה מעישון באוניברסיטת פילדלפיה. הגוף שלכם שורף 250 קלוריות כאשר את מעשנים קופסת סיגריות. אז כאשר אתם מפסיקים לעשן, חילוף החומרים שלכם מאט, ולגוף שלכם יש קלוריות נוספות להתמודד איתן, לכן אנשים רבים עולים במשקל.

רוב האנשים עולים בערך שני קילו במהלך השבועות הראשונים לאחר הפסק העישון. ואז המחשבה הבאה היא מה יקרה בעוד חודשיים? אחרי המחשבות האלה אנשים רבים חוזרים לעשן כדי להימנע מלעלות במשקל.

אך אם מרבית האנשים היו ממתינים למרות העלייה הקטנה במשקל, הם היו מבינים ורואים שהם לא הולכים לעלות קילו או שניים בכל חודש, ומדובר במצב זמני. לאט לאט חילוף החומרים מתאזן. רוב האנשים עולים במוצע בין 5 ל 7 קילו בסך הכול לאורך כל תקופת הפסקת העישון.

כידוע לגמילה מסיגריות יש לא מעט יתרונות!

הפסקת עישון מיטיבה עם בריאותכם, באופן ברור מאיליו, אבל לא רק זה אלא שהעור שלכם יתחיל להתבהר ולהיראות חלק יותר. הציפורניים שלכם יפסיקו להצהיב, הנשימה תשתפר והשיניים שלכם יכולים לחזור ולהתבהר. כל היתרונות הפחות מובהקים שמגיעים עם הפסקת העישון יגרמו לכם להיראות פשוט נהדר!

אז אתם מוכנים להפסיק לעשן ואתם רוצים למזער את העלייה במשקל, הגיע הזמן לשנות אסטרטגיה!

להיגמל מעישון בלי להשמין
צילום: depositphotos.com

 

מדוע אנשים רבים עולים במשקל לצד הפסקת העישון?

  • מעשנים אוכלים פחות ונהנים פחות מהאוכל – מרבית המעשנים לא יחוו את טעם האוכל טוב וחד כמו אנשים שאינם מעשנים. זה קורה מהסיבה שהעישון מסב נזק לבלוטות הטעם שבפה. אך אל תדאגו, לאחר שתפסיקו לעשן תרגישו שחוש הריח והטעם חוזר אליכם, ואיתו גם הרצון לאכול.
  • העישון יוצר לגוף הרגלי תעסוקה- אחד הדברים שאולי הכי קשה לשנות, אם כי אפשרי בהחלט, הם הרגלים שנצרבו בדפוס ההתנהגות שלנו. קרוב לוודאי שתגלו שההרגל של העישון עצמו די חסר לכם, וגם תגלו שהוא מילא לכם חלק גדול בתנועה היומית. ההרגל האוראלי של העישון שנפסק יוצר פער מסוים שבהתחלה מרבית האנשים מנסים למלא באוכל. חשוב לזכור שלצד הצער על העלייה במשקל, היתרונות של הפסקת העישון יתגמלו אתכם הרבה יותר בטווח הקרוב והרחוק גם יחד ויצמצמו את הסיכויים שלכם לחלות בסרטן ריאות לדוגמה.

הגישה הנכונה להפסקת עישון

יש אנשים שנגמלים מעישון על ידי החלטה, הם פשוט זורקים את הסיגריות שלהם. אבל מחקר חדש של דוקטור אדווין פישר, שותף בארגון הריאות האמריקני אומר שישנה שיטה יעילה יותר להפסיק לעשן מבלי לעלות במשקל.

גמילה מעישון בלי להשמין
צילום: depositphotos.com

ראשית, תכננו כל מה שאתם יכולים מראש, בלוחות זמנים:

  • החליטו על זמני יציאה קבועים בהם תצאו לפעילות גופנית, כמו הליכה, ריצה, אירובי או כל פעילות גופנית אחרת. אם צריך זייפו את זה עד שתעשו את זה בטבעיות, גם אם אתם צריכים להכריח את עצמכם לצאת להליכה.
  • התחילו לאכול בריא יותר, צרו לעצמכם תפריט יומי שתכינו מראש, כך שבכל יום יש לכם ארוחות קבועות, בלי להשאיר לעצמכם מקום להפתעות שיובילו אתכם לבית הקפה או לקיוסק השכונתי. כשאתם מתכננים להפסיק לעשן, שיפור בריאות התזונה שלכם יעזור לכם משמעותית למזער אף להוריד בשקל לצד הפסקת העישון. חשוב לזכור שפחות מדובר בהגבלת קלוריות ויותר מדובר בבניית תזונה בריאה. – לפי פישר, פרופסור לפסיכולוגיה ורפואת ילדים באוניברסיטת וושינגטון.

שנית, התחילו לדייק ולבחון באילו מצבים עולה בכם הדחף לעשן, ככל שתכירו אותם, כך תהיו מוכנים יותר להתמודד איתם. הדחף לסיגריה נוטה להיות בולט יותר ימים הראשונים לאחר הגמילה עבור רוב האנשים. אחרי היום החמישי, הדחף יתחיל לרדת באופן משמעותי.

למרות שזה משתנה מאדם לאדם, הדחפים יימשכו בדרך כלל – אם כי בתדירות נמוכה יותר במשך שבועות או אפילו חודשים. אין ספק שהם מעצבנים, אבל אז אתם תהיו מוכנים להתמודד איתם פנים מו פנים.

הנה כמה יפים שיעזרו לכם להקטין את התשוקה לסיגריות ואיתם את העלייה במשקל:

  • שתו כמה שיותר מים- הקפידו על שתייה מרובה של מים. שתיית ליטר וחצי של מים לפחות מדי יום ישאירו את גופכם לח, ינקה אותו ויספק לגוף שלכם תחושת שובע לאורך זמן.
  • הכינו חטיפי בריאות- הפסקת העישון תגביר את הצורך שלכם באכילת חטיפים ונשנושים. אמנם כדאי מאד שתמנעו מלהחליף את הסיגריות באכילת מזון, אבל כדאי לתת לגוף אנרגיה בריאה. הכינו לעצמכם מראש חטיפי בריאות, ירקות ופירות חתוכים או קרקרים בריאים עם דגנים מלאים, כך שבעת הדחף לאכול משהו יהיה לכם חטיף בריאות בהישג יד. נסו להימנע מסוכרים ועמילנים, אם אתם מרגישים שאתם חייבים משהו מתוק לכו על כדורי תמרים מתובלים. וכאשר התשוקה לסיגריה או אוכל יכה בכם, את תהיו מוכנים. אכלו חטיף בריאות, שתו סודה וצאו להליכה.
  • צרו סביבה שתתמוך בתהליך- כאמור, במהלך הפסקת העישון הדחף שלכם לעשן ולאכול יגדל. רוקנו את הבית מכל הג'אנק פוד, עוגות, חטיפים ודומיהם. אל תעמידו את עצמכם בסיטואציות שיהיה לכם קשה לעמוד בפניהן. אם יש לכם חברים מעשנים, בקשו מהם לא לעשן לידכם בתקופה הקרובה, לעישון יש צד חברתי ואם תשהו ליד חברים מעשנים זה בהחלט יגביר את הצורך שלכם בסיגריות.
  • מצאו תחליפים שיעסיקו אתכם- עישון הופך להרגל אנחנו אוהבים להתעסק אתו. נסו למצוא הרגלים שלפה יהיה קל להתעסק איתם, זה יכול להיות לעיסת מסטיקים, מציצת סוכריות ללא סוכר שתיית מים וסודה. כמו כן, סגלו לידיים שלכם הרגלים חדשים, זה יכול להיות משחקי חשיבה כמו קובייה הונגרית, לגלגל בין האצבעות עיפרון, לשחק עם כדור ג'לי, לצייר, לכתוב או כל מה שיסייע לכם להחליף את הרגלי העישון.
  • הצטרפו לקבוצת תמיכה- אתם יכולים להצטרף לקבוצה של נגמלים מסיגריות, הסטטיסטיקה מוכיחה כי ההצלחה הטובה ביותר היא שילוב בין טיפול או תמיכה קבוצתית, אכילה נכונה ושימוש בתחליפי עישון כמו מסטיקים או מדבקות ייעודיות.

היו מוכנים לאתגרים, אתם צריכים לגייס את מיטב הכוחות הנפשיים שיסייעו לכם לצלוח את האתגרים. אם תצליחו לעבור את השבועיים הראשונים, רוב הסיכויים שתצליחו! והכי חשוב, גם אם מזדחלת לראשכם המחשבה על הסיגריה, אל תחזיקו סיגריות בהישג יד ואל תיכנעו לעישון בכלל! תזכרו שהגוף שלכם בתהליך שיקום של חילוף החומרים. זה מצב זמני, שישתלם לכם מאד לאחר שתפסיקו.

גמילה מעישון בקלות
צילום: depositphotos.com

 

מוטיבציה ומערכת תמיכה טובה הם המפתח!

דברו על הפסקת העישון שלכם עם כל מי שתוכלו, ככל שתקבלו יותר פידבקים חיוביים מהסביבה שלכם כך המוטיבציה שלכם להמשיך עם הפסקת העישון תגדל. חפשו ברחבי המדיה החברתית קבוצות של נגמלי מסיגריות, זה בהחלט יסייע לכם להפסקת העישון ושמירה על המשקל אם תשוחחו עם אנשים נוספים שמתמודדים עם אתגרים דומים לאלו שאתם מתמודדים איתם. צאו לפעילויות גופנית בקבוצות, קבוצות של אנשים בעלי מכנה משותף דוחפות את האנרגיה קדימה ויוצרות אמביציה משותפת שתסייע לכם לצלוח את התהליך האמיץ שהתחלתם. שיהיה בהצלחה!

 

 

עוד מרחבי הרשת

>
s