איך להרחיק את בני הנוער מהמסכים

איך להרחיק את בני הנוער מהמסכים

להרחיק בני נוער מהמסך_640x426

בני נוער מבלים הרבה זמן מול המסכים, וזה יכול להיות מטריד להורים. עם זאת, חשוב לזכור שהמסכים הם חלק מהחיים של בני הנוער, ויש דרכים לייצר איזון בריא בין השימוש בהם לבין פעילויות אחרות.

כמה טיפים שיכולים לעזור להרחיק את בני הנוער מהמסכים:

  • הגדירו גבולות ברורים: קבעו שעות מוגדרות שבהן בני הנוער יכולים להשתמש במסכים, וודאו שהם מקפידים עליהם. אתם יכולים גם להגדיר מגבלות על סוג הפעילויות שהם יכולים לעשות במסכים, לדוגמה, לא לאפשר להם לשחק במשחקי וידאו מסוימים או להשתמש ברשתות החברתיות בשעות הלילה.
  • הציעו פעילויות אחרות: תנו לבני הנוער שלכם הזדמנויות להשתתף בפעילויות אחרות, כגון ספורט, מוזיקה, אמנות או פעילות חברתית. זה יעזור להם לפתח תחומי עניין אחרים ויסייע להם להקטין את הזמן שהם מבלים מול המסכים.
  • היו דוגמה אישית: אם אתם רוצים שילדיכם יבלו פחות זמן מול המסכים, חשוב שתנהגו כך בעצמכם. הראו להם שאתם נהנים מפעילויות אחרות, ושתומכים בהן.

כמה פעילויות שתוכלו להציע לבני הנוער שלכם:

  • ספורט: הרשמה לחוג ספורט, משחק כדור עם חברים או טיול בטבע.
  • מוזיקה: לימוד נגינה, הקשבה למוזיקה או ביקור בקונצרט.
  • אמנות: ציור, כתיבה, צילום או עבודה יצירתית אחרת.
  • פעילות חברתית: התנדבות, פעילות בתנועת נוער או בילויים עם חברים.

חשוב לזכור שהשינוי צריך להיות הדרגתי. אל תצפו מבני הנוער שלכם להפסיק להשתמש במסכים באופן מיידי. השתמשו בטיפים לעיל כדי ליצור שינוי הדרגתי שיוביל לאיזון בריא יותר.

להרחיק את בני הנוער מהמסכים

הורים רבים נאבקים מול המתבגרים שלהם על זמן מסך היות ובני נוער רבים מרותקים למסכים ומבלים זמן רב מול הטלוויזיה, המחשב והטלפון הנייד.
אומנם הצפייה במסך יכולה לתרום בהרבה מאוד מישורים בהרחבת אופקים והידע, אבל היא עשויה להיות גם בעלת השפעות שליליות שכדאי להכיר.

לדוגמא: חיבור ממושך למסך עשוי לגרום להעלאת החרדה ורמת הלחץ, במיוחד כאשר חשופים לתכנים מסוימים שעלולים לגרום לדיכאון.
זמן מסך ממושך עשוי גם להוביל לעייפות מוגברת ולגרום להפרעות שינה, לכאבים בעיניים וכאבי ראש.
פעמים רבות בני הנוער המבלים מול המסך אפילו אם הם בסוג של אינטראקציה מרוחקת אם בני גילם הרי שהם נמנעים מקשר פיזי בעולם האמיתי עם חברים ועשויים לחוות ולסבול תחושת ניכור ובידוד מוגברת. אורח החיים של ישיבה מול המסך עשוי לגרום גם לניוון פיזי ולהעלות את הסיכון להשמנה.

הבשורות המעודדות הן שמתבגרים רבים מוכנים לנסות פעילויות אחרות ולהעשיר את זמנם בתכנים גם מחוץ למסכים, אם רק תדעו להציע להם פעילויות מאתגרות ומעניינות, שיסקרנו אותם. לפניכם מספר רעיונות והמלצות, שיכולות לעבוד לכם היטב ולהרחיק את המתבגרים מהמסכים:

היכון, הכן, לזוז

פעילות ספורטיבית לא חייבת להיות תחרותית וקיים עולם תוכן שלם של אימונים שהם יכולים לבחור מתוכם את הפעילות המועדפת. בין אם מדובר במשחקי כדור, שחייה, ריצה, אימונים בחדר כושר, רכיבה על אופניים או טיול רגלי. ניתן לרשום אותה לקבוצת אימון משותפת או לשכור עבורם מאמן פרטי שידרבן אותם לתנועה.

שחרור הצד האומנותי

מה דעתכם לאפשר להם לגלות את הצד הארטיסטי בתוכם? בכל אחד מסתתר אומן גם אם הוא עוד לא גילה אותו וזה הזמן להתחבר אליו. ניתן להשיק את הסשן היצירתי בסיור אורבני ייחודי בעקבות יצירת גרפיטי או לרשום אותם לסדנת צילום עם מצלמה, סדנת פיסול או כל סדנה יצירתית אחרת. ניתן לתמרץ אותם על ידי כך שתבטיחו להם תערוכה ביתית עם כל היצירות שלהם או אפילו העלאת תמונות של היצירות לרשתות לאחר מכן.

נפלאות ההרכבה

לפעילויות מסוג הרכבה יתרונות רבים הן במישור המוטורי והן במישור הקוגניטיבי כמו למשל, הרכבת לגו. ניתן לחזק את הכישורים של מוטוריקה עדינה, לשכלל מיומנויות של מיקוד, ריכוז, סבלנות והתמדה וישנן ערכות לגו מדהימות מעולמות תוכן הקרובים לבני הנוער כמו Lego death star בדרגת קושי גבוהה יותר עם אוסף רב של חלקים.
מודל שמאפשר ליהנות מזמן איכות בהרכבה של תוצר מרשים שכיף אחר כך להציג לראווה.
ניתן להרכיב בדרך עצמאית או קבוצתית משותפת עם חברים ומה שבטוח – השלמת המשימה מביאה לסיפוק רב ולבניית הביטחון והדימוי העצמי.

לנגן וליהנות מכל רגע

החיבור למוסיקה יכול להיות באמצעות תנועה כמו שיעור ריקוד והוא יכול להיות גם באמצעות שיעה כמו במסגרת התנסות בקריוקי וכן בנגינה בכלי נגינה כמו גיטרה, אורגן, פסנתר, חלילית ועוד.
כדי לדרבן אותם ליזום קונצרט או הופעה לחברים ובני משפחה כך שהם גם יזכו בפידבקים ויהיה להם יעד להתכונן לקראתו.

כוח הקהילה

אין ספק שבמיוחד בתקופה זו במדינת ישראל חלה עליה במודעות לנתינה ולעשייה חברתית ולתרומה קהילתית וישנן פעילויות חברתיות רבות בהן בני הנוער שלכם יכולים להשתלב וליהנות מעשייה מספקת. מתרומה לקשישים, דרך עבודה עם החקלאים, חלוק מזון לנזקקים, עבודה עם בעלי מוגבלות ועוד.
מוזמנים ליצור חוויה חינוכית ייחודית משותפת עם חברים ולתת למתבגרים לבחור את התוכנית המתאימה להם ביותר מבין האפשרויות השונות בסביבת מגוריכם.

 

עוד מרחבי הרשת

>
s