ישנים עם טלוויזיה? בואו לראות איך זה משפיע לכם על הגוף

לישון מול טלוויזיה – צילום אילוסטרציה: depositphotos.com

אתם חוזרים הביתה אחרי יום עבודה ארוך, מתקלחים, מתלבשים בפיג'מה מפנקת, נכנסים למיטה וכמובן שמדליקים את הטלוויזיה – בשביל רובכם, התיאור הזה נשמע כמו ערב שגרתי לחלוטין. אז כן, להירדם מול הטלוויזיה זה הרגל פופולרי למדי, ובמקרים מסוימים זה אפילו הכרחי לחלק מהאנשים. לפי מחקרים שונים – רוב האנשים נרדמים עם הטלוויזיה דלוקה בקביעות, ואפילו חלק גדול מהנחקרים דיווחו על כך שהטלוויזיה משמשת כעזר לשינה. מחקרים בנושא מראים גם ש9 מתוך 10 אנשים משתמשים במכשיר אלקטרוני במשך השעה שלפני ההירדמות, כש60 אחוז מהאנשים מודים שהמכשיר שהם משתמשים בו הוא טלוויזיה.

אז מה הביג דיל באמת?! אם זה עוזר לכם להירדם, אז למי אכפת אם כמה קטעים משובחים מפיקי בליינדרז מהדהדים ברקע? אז האמת, שזה יכול להשפיע על איכות השנה שלכם יותר ממה שאתם חושבים. סקרנים לגלות מה קורה בגוף כשאתם נרדמים עם טלוויזיה? המשיכו לקרוא.

 

אולי אתם נחים – אבל התת מודע שלכם ממשיך לעבוד

למי זה לא קרה שהוא נרדם בזמן בינג' של הסדרה האהובה עליו, כי בואו נודה בה, אין דרך נהדרת יותר לסיים את היום הארוך והעמוס עם הסדרה הכי אהובה, נשמע כמו חלום. אבל אולי יותר כמו חלום בלהות?

גם אם אתם בטוחים שתצליחו לכבות את הטלוויזיה לפני שאתם נרדמים, לפעמים פשוט לא מצליחים, ונוצר מצב שאתם ישנים בזמן שהטלוויזיה ממשיכה לפעול…אוקיי היא פועלת, אבל אתם עדיין ישנים והגוף שלכם עדיין נח מהיום הארוך. בפועל, אתם אולי ישנים, אבל זה לא אומר שהתת מודע שלכם באמת מפסיק להקשיב. כשהשחקנים מדברים והעלילה ממשיכה להתפתח, המוח שלכם עדיין שואב ומעבד את כל המידע הזה.

למרבה ההפתעה, אפילו אם אתם ישנים עם הטלוויזיה דלוקה, המוח שלכם עדיין תופס את כל הצלילים היוצאים מהטלוויזיה, דבר שמעמיס מתחים לא רצויים על המוח שלכם דווקא כשאתם צריכים לנוח, כתוצאה מכך, יש לכך השפעה גדולה מאוד על הבריאות הנפשית והפיזית – קמים עייפים, חסרי אנרגיות ולפעמים? אפילו עם חרדה.

מה שלא מפתיע, זה שהרגל זה הופך להרבה יותר גרוע אם אתם נרדמים בזמן סרט אימה. לפעמים, צפייה בסדרות או סרטים מטרידים עלולים לפגוע לכם בתודעה. אז, זה גם יכול לגרום לכם לישון לא טוב, ובאותה מידה זה גם יכול להופיע לכם בחלומות ובמחשבות הלא מודעות בראשכם, מה שהפוך את זה לעוד אחד מהדברים אשר משפיעים על השינה שלכם.

טלוויזיה, נטפליקס -צילום אילוסטרציה: depositphotos.com

רמות המלטונין שלכם יצנחו

כשהשמש שוקעת בכל לילה, מבלי שאתם בכלל שמים לב, הגוף שלכם מתחיל לייצר הרבה יותר מההורמון "מלטונין". כשזה קורה, כל המלטונין העודף בגופכם מאותת לגוף להתחיל להתכונן לשינה. למרבה הצער, כל האור הכחול שנפלט מכל המכשירים האלקטרונים כגון טלוויזיה, מחשב וטלפון, יכולים לשבש את השעון הפנימי של הגוף ולדכא את ייצור המלטונין.

זה כנראה יתבטא בעיקר באיכות שינה לא טובה וסיכוי גדול יותר ליקיצות מרובות במהלך הלילה. יתרה מזאת, כשנחשפים לאור המסכים לפני שינה, זה מקשה מאוד על הגוף שלכם להיכנס לשלבים העמוקים יותר של השינה, (ואלה השלבים אשר קובעים אם תתעוררו עם תחושת רעננות או הפוך).

"החשיפה לאור מלאכותי לפני השינה תשבש את הייצור של המלטונין בגוף שלך וגם תשבש את היכולת של השעון הפנימי שלכם לדעת מה השעה, מצב זה נגרם כתוצאה מכך שהאורות של הטלוויזיה מאותתים לגוף שלכם שזה עדיין זמן של יום". מסבירה לנו מומחית בתחום. "פליטה קבועה של אור יכולה למנוע מכם להיכנס לשלבי השינה העמוקים, שלבים שנחוצים לריפוי מערכות שונות בגוף וכן את יכולות עיבוד המידע שלכם. בלי שינה עמוקה, אתם כנראה תבלו את שארית היום בתחושת עייפות".

לישון, מחשב, טלוויזיה – צילום אילוסטרציה: depositphotos.com

אתם תתחילו לצבור "חוב" שינה

כשאתם חושבים על חוב, אתם כנראה חושבים על הלוואה או חשבונות. אבל האם אי פעם חשבתם שתצטרכו להחזיר גם חוב שינה? כנראה שלא – אך זה לאו דווקא אומר שזה לא קיים, כי צבירת חוב שינה היא תופעה אמיתית לחלוטין. מומחים בתחום אמרו לנו כי כהפרש הזמן בין כמות השינה שאתם צריכים, לבין כמות השינה שאתם באמת מקבלים, זה חוב השינה נצבר. זה אומר שמתי שאתם דוחסים רק עוד כמה פרקים מהסדרה האהובה עליכם לפני השינה, אתם עלולים לגרום לחוב שינה שלכם לגדול במהירות. הקשר בין הסתמכות על הטלוויזיה לפני השינה לבין חוב שינה גדול יותר, נתמך במספר מחקרים שנעשו בנושא. אחד המחקרים מראה כי צפייה בטלוויזיה היא אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים מפספסים את השינה שהם צריכים. בנוסף, עוד מחקר שפורסם מציג קשר בין הרגלי צפיית בינג' לבין איכות שינה לא טובה ועלייה בסימפטומים של עייפות ונדודי שינה שפוגעים בשגרה ומשפיעים על הבריאות לטווח הרחוק.

אתם נמצאים בסיכון להשמנה

כל כך הרבה מחקרים ומאמרים יש בכל הנוגע לעלייה במשקל, אך האם יש גורם שאף אחד לא חשב עליו? – האפקט הזה כנראה יפתיע המון מהקוראים, אבל יש סיבה להאמין ששינה עם טלוויזיה דלוקה עלולה להוביל לעלייה במשקל והשמנה. מחקרים בנושא מצאו כי נשים שישנות עם אור מלאכותי (כמו האור של מסך הטלוויזיה) בחדר השינה שלהן יכולות להיות בסיכון גדול יותר להשמנה. המשתתפות במחקר אשר ישנו עם הטלוויזיה שלהם דלוקה, נמצאו עם סיכוי שגבוה ב17% להעלות 5 קילוגרמים תוך 5 שנים, בהשוואה לנשים שלא ישנו בכלל עם אור מלאכותי.

"למרות ששינה לא טובה בעצמה מקושרת לעלייה במשקל, זה לא מסביר את ההקשר בין חשיפה לאורות מלאכותיים בזמן השינה ומשקל", אמרה לנו מומחית בתחום.

לישון מול טלוויזיה – צילום אילוסטרציה: depositphotos.com

אז מה לעשות במקום?

שמעו, אם אתם תמיד נרדמים עם הטלוויזיה דולקת ומרגישים שאתם ישנים טוב…אנחנו לא יכולים להכריח אותכם לעצור. עם זאת, אם אתם חושדים שזה משפיע על איכות השינה שלכם, זה יכול להיות הזמן לשקול לשים סוף להרגל הזה. פשוט תתחילו בהדרגה לנסות ללכת לישון עם חדר חשוך, בלי טלוויזיה וגם בלי טלפונים, אתם תודו לנו אחר כך. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשנות את ההרגל הזה:

 

  1. צפו בטלוויזיה מוקדם יותר בערב

זמן המסך ממש לפני השינה יכול לפגוע באיכות השינה שלכם, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לראות טלוויזיה בלילה. צפייה מוקדמת יותר בטלוויזיה תשפיע פחות על איכות השינה שלכם.

נסו להעביר את הרגל הצפייה שלכם בלילה לשעה מוקדמת יותר. בצעו צעדים קטנים בהתחלה אם אתה מתמודדים עם הרגל שמושרש עמוק. התחילו בכיבוי הטלוויזיה 15 דקות לפני שתרצו להירדם, ואז הגדילו בהדרגה את הזמן הזה ל -30 דקות, 60 דקות וכך הלאה.

הדבר החשוב ביותר זה לכבות את הטלוויזיה לפני שאתם נרדמים – זה יעזור לכם להתחיל להסיר  את הקשר בין טלוויזיה לשינה.

 

  1. קבעו מגבלת פרקים

כשאתה מתכרבלים בנוחות בספה כדי לצפות באחת הסדרות האהובות עליכם לפני השינה, הגדירו מגבלת פרקים ותיצמדו אליה. כאמור, צפייה מוגזמת נוטה יותר להוביל לשינה לקויה, וכשאתם מגבילים את עצמכם לפרק אחד או שניים – אתם נותנים לא תגיעו למצב שאתם מנשנשים בן אנד ג'ריס בשעה 1 בלילה ומונעים מעצמכם שנת לילה מלאה.

 

  1. שמרו על עוצמת הקול נמוכה

אם אתם חוששים שאתם עדיין לא יכולים להירדם כשהטלוויזיה כבויה, נסו לשמור על עוצמת הקול במצב נמוך. זה יספק לכם את הצליל המנחם של רעשי הרקע, אך פחות סביר שזה יבהיל אותכם או יפריע למחזור השינה שלכם.

  1. תנסו לשעמם את עצמכם

לבסוף, בחרו בתוכן הטלוויזיוני בחוכמה לפני שינה. הימנעו מצפייה במשהו חדש שיש סיכוי גבוה שירתק את תשומת ליבכם ויפתה אתכם להתכרבל מול עונה שלמה בלילה אחד. במקום זאת, שמרו על הצפייה לפני השינה קלה ומוכרת.

 

בשורה תחתונה

הדאגה העיקרית כאן היא שאור הטלוויזיה והקול – ימנעו מכם להיכנס לשלבי השינה העמוקים והמשקמים יותר, מה שעלול לגרום למחסור בשינה, לישנוניות בשעות היום, חוסר מיקוד/ריכוז ואפילו כאבי שרירים.

גם אתם לא מתעוררים בכלל לאורך הלילה, המוח שלכם עדיין פעיל – אתם פחות חדים, אבל לגמרי מודעים, מה שיכול להשפיע על התוכן של החלומות בדרכים מסוימות. הגיע הזמן לשנות את ההרגל הזה ולהרוויח איכות שינה חדשה ומרעננת יותר.

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים :)

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים :)

>

כתבות נוספות

10/08/2022 – י״ג באב ה׳תשפ״ב
s