חולמים לפתוח עסק? הנה כמה דברים שאתם צריכים לקחת בחשבון לפני

חולמים לפתוח עסק? הנה כמה דברים שאתם צריכים לקחת בחשבון לפני

צילום: depositphotos.com

תמיד בער בכם להיות עצמאיים? למכור באינטרנט מוצר שאתם בטוחים שיצליח? כנראה שכן, אבל פתיחת עסק היא לא דבר קל, בכל התהליך הזה צריך להיות מחושבים וללכת צעד אחר צעד, בלי קיצורי דרך. אז עם כמה שלבחור שם לעסק ולעצב לוגו נשמע נחמד, יש עוד המון משימות שצריך לעשות בשביל להגיע למצב בו אתם מנהלים עסק מצליח. אז אם אתם רוצים לפתוח עסק ולא יודעים מאיפה להתחיל, אם כל המשימות נראות לכם כמו בלאגן אחד גדול ומפחיד, הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם! – ריכזנו לכם כאן את כל הדברים החשובים שיהפכו את העסק שלכם מחלום קטן להצלחה מסחררת, בואו נתחיל.

 

תבינו מה מייחד אותכם?

אם אתם חושבים על לפתוח עסק, כנראה שכבר יש לכם רעיון של מה אתם רוצים למכור, או לפחות את השוק שאליו אתם רוצים להיכנס. אך זה הכרחי שתבצעו בדיקה קצרה לחברות הקיימות בתעשייה שבה בחרתם, תלמדו מה מובילי המותגים הנוכחיים עושים ותנסו להבין איך אתם יכולים לעשות את זה יותר טוב. ואם אתם חושבים שהעסק שלכם יכול להביא משהו שהחברות האחרות לא יכולות (או להביא את אותו הדבר, אבל מהר יותר וזול יותר) זה מעולה וזה יכול לשפר מאוד את התדמית של העסק. אם יש לכם רעיון מוצק ואתם מוכנים ליצור תוכנית עסקית, זה גם מעולה, אבל תנסו למצוא משהו שיהיה בעסק שלכם שבעסקים האחרים אין, למשל סיפור אישי שמלווה את העיצוב או המוצר שנמכר בעסק, שלא תראו כמו סתם "עוד עסק", שתהיה לכם ייחודיות שמזוהה עם המותג שאתם תבנו. כך תוכלו לבדל את עצמכם משאר המתחרים.

 

תבינו את המטרה שלכם בפתיחת העסק

ללא קשר באיזה עסק תבחרו, זה חיוני להבין את ההיגיון מאחורי הרעיון הכללי של העסק – מהי המטרה שלכם בפתיחת העסק? לאן אתם שואפים להגיע? איך אתם מתכננים להגיע אל המטרה הנכספת? יש המון שאלות שתצטרכו לשאול את עצמכם בשביל להבין איך לבחור את הדרך שבה תפעלו ותשיגו את המטרות שלכם. אחד המומחיות שלנו בייעוץ העסקים ממליצה ליזמים להיזהר מלכתוב תוכנית עסקית או לחפש שם לפני שהם מחליטים ונסגרים על הערכים שילוו את הרעיונות שלהם.

 

תגדירו את קהל היעד שלכם

קהל יעד צילום: depositphotos.com

לפתוח עסק זה דבר אחד, אבל כל מוצר או שירות שתרצו למכור יהיה מכוון לקהל יעד מסוים, מה זאת אומרת? אם אתם מוכרים ציוד לבית הספר, קהל היעד שלכם הוא כנראה ילדים – או יותר נכון לומר, הורים של ילדים בני 6-18.  יש גם מוצרים שיכולים להיות מכוונים לקהל יעד הרבה יותר רחב, אבל ברגע שתדעו להגדיר לעצמכם את קהל היעד של העסק שלכם, כך יהיה לכם יותר קל לשווק את עצמכם ולדעת איך למשוך את הלקוחות. הרבה פעמים אנשים נכנסים לאיזה שהיא אופריה בפתיחת העסק ופועלים באימפולסיביות רבה, שבסופו של גורמת להם לצאת להשקה מבלי להשקיע זמן במחשבה על מי יהיו הלקוחות שלהם, ולמה שהם ירצו לקנות דווקא מהם? לכן, אתם חייבים לבדוק קודם מהי המטרה שלשמה אתם מוכרים את המוצרים? איך הם ישפיעו על חיי האנשים? האם הם ישפרו אותם? האם המוצר או השירות שאתם מוכרים הוא הכרחי בשבילם? כל השאלות הללו יעזרו לכם לדייק את קהל היעד שלכם.

תחקרו על קהל היעד שלכם

אז הבנתם למי אתם פחות או יותר פונים – אבל רגע, זה עדיין לא מספיק!  אחת המשימות בפתיחת עסק היא לא רק למצוא את קהל היעד, אלא גם ללמוד אותו – ולא סתם ללמוד אותו, אתם ממש צריכים לאפיין את האישיות שלהם, במילים אחרות, מי הם? מה הם אוהבים? מה התחביבים שלהם? איך היום שלהם נראה? מה מטריד אותם? מה גורם להם להחסיר בשעות שינה?

זה רצוי ואף הכרחי לבצע מחקר שוק על קהל היעד הפוטנציאלי שלכם כחלק מהתוכנית העסקית, מחקר שוק מקיף יעזור לכם להבין את הלקוחות שאתם מכוונים אליהם – בעזרת המחקר הזה, תוכלו לדעת בדיוק באיזו שפה לפנות אליהם, מה הטריגרים שיפעילו אותם ואיך ליצור קשר מעמיק איתם.

תוכנית עסקית

תוכנית עסקית צילום: depositphotos.com

רעיון לעסק זה דבר אחד ולפתח את הרעיון לעסק זה דבר אחר. כנראה שלכל אחד בשלב כלשהו בחיים צץ רעיון מבריק שיכול להכניס לא מעט כסף, אך כמה באמת פיתחו את הרעיון הזה לעומק? כנראה שלא הרבה. לכן, לפני שמתחילים חייבים לתכנן מראש תוכנית עסקית מפורטת, שלפיה תלכו ולא תתפתו לסטות מהמסלול, זה כולל יעדים ועקרונות שתגדירו ותמיד יהיו לכם מול העיניים. אז אם יש לכם את הרעיון ויש לכם את הרצון לפתח אותו לעסק, אתם צריכים לשאול את עצמכם כמה שאלות חשובות: מהי המטרה של העסק שלכם? למי אתם מוכרים? מה היעדים שלכם? מה צפ"י ההכנסות? איך אתם הולכים לממן את העסק שלכם? אילו אתגרים הולכים לעמוד בפניכם בשנה הראשונה? ועוד ועוד. כמובן, שכדאי לעשות תוכנית עסקית שמותאמת לכם אישית עם בעל מקצוע שיוכל לווות אותכם לאורך התהליך ולתת לכם ריג'קטים היכן שצריך – תוכנית עסקית תהיה למעשה המצפן שלכם, ויעסוק בין היתר גם בכל התרחישים שעלולים לקרות, גם לא הרצויים שבניהם, כך שתדעו בכל רגע כיצד לפעול ולקבל החלטות מושכלות.

 

תיקחו בחשבון אסטרטגיית יציאה

לפתח תוכנית עסקית זה דבר חשוב, אך לא פחות חשוב זה לפתח אסטרטגיית יציאה. זה גם רעיון טוב לקחת בחשבון תוכנית יציאה כשאתה בונה תוכנית עסקית, לחשוב קצת על רעיונות של איך אתה בסופו של דבר יוצא מהעסק, בין אם זה בהגיעך ליעדים שלך או בין אם זה בכישלון של העסק. היציאה מהעסק תכריח אותך להסתכל אל העתיד ולהתחיל לפעול. מומחה אמר לנו "לעיתים יותר מידי קרובות, יזמים צעירים כל כך מתרגשים מהעסק שלהם ובטוחים שכל אחד בכל מקום יהיה לקוח שלהם, כך שהם משקיעים ממש טיפה, אם בכלל זמן לתכנן את היציאה מהעסק שלהם"  והמומחה מוסיף "כשאתה עולה על מטוס, מהו הדבר הראשון שהם מראים לכם? איך לצאת משם. כשאתה הולך לסרט, על מה הם מצביעים לפני שהסרט מתחיל? על איפה היציאות. השבוע הראשון שלך בגן, הם מקבצים את כל הילדים ומלמדים אותם תרגילי אש לצאת מהבניין במקרה של שריפה. יותר מידי פעמים הייתי עד לבעלי עסקים שאין להם נתיבי יציאה קבועים מראש. זה הוביל לירידה בערכי החברה ואפילו להרס קשרים במשפחה. תוכנית עסקית תעזור לכם להבין לאן העסק שלכם הולך, איך זה יתגבר על בעיות פוטנציאליות ומה דרוש בשביל לתמוך בעסק ובאסטרטגיית היציאה.

תחשבו את התקציב שלכם

חישוב תקציב צילום: depositphotos.com

לא סתם בכל בנק יש אופציה להלוואות לעסקים מתחילים, פתיחת עסק דורשת מחיר מסוים, ולעיתים מחיר לא זול.  אז דבר חשוב שאתם צריכים לעשות הוא לקבוע איך אתם הולכים לכסות על העלויות של פתיחת העסק. האם יש לכם את האמצעים להקמה?  או שאתם צריכים ללוות כסף? אם אתם מתכננים לעזוב את העבודה הנוכחית שלכם בשביל להתמקד בעסק, האם יש לכם את הכסף בשביל לתמוך בעצמכם עד שתתחילו לייצר רווחים? הדבר הכי טוב הוא לבדוק מה יהיו העלויות של הקמת העסק שלכם, ולבדוק האם יש לכם את הסכום שצריך? ואם לא, אז איך אתם הולכים להשיג את הסכום שצריך? המון יזמים נכשלים בגלל שנגמר להם הכסף לפני שהם מתחילים לייצר רווחים. זה אף פעם לא רעיון רע להעריך יתר על המידה את כמות הכסף שהעסק שלכם צריך, ובכך להיות מחושבים מאוד בכל עלות הכי קטנה שדרושה.

 

הכנסות כגודל ההוצאות

שלב נוסף בדרך לפתיחת עסק הוא חישוב סך ההוצאות של העסק. לאחר שתדעו כמה הוצאות צפויות לכם בפרק זמן מסוים, תוכלו לדעת מהי ההכנסה מהעסק שתגרום לכם להיות – Break Even – לא מורווחים ולא מופסדים. כל הכנסה נוספת שהעסק שלכם מצליח לייצר עבורכם תשמש כרווח. בדיקה זו היא תנאי הכרחי לתוכנית פיננסית שעוזרת לבעלי עסקים להעריך מתי המוצר או השירות של החברה שלהם יתחיל להיות רווחי.

הנוסחה היא פשוטה:

נקודת הכנסות כגודל ההוצאות =  (עלויות משתנים – מחיר ממוצע) % עלות קבועה

כל יזם צריך להשתמש בנוסחה הזאת ככלי להערכת מצב כלכלי, בגלל שנוסחה זו מיידע אותך על שינויים ומטרות שהעסק שלך חייב להשיג בשביל להימנע מהפסד כסף. כמו כן, נוסחה זו גם עוזרת לכם להבין בדיוק מאיפה הרווחים שלכם מגיעים, כך שתוכלו להציב את המטרות של המוצר שלכם בהתאם לתוצאות.

צמצמו את ההוצאות שלכם בהתחלה

כשאתם פותחים עסק, אתם מתחילים בקטן, זה אומר שגם התנאים הנוחים והמפנקים הם בקטן, אם בכלל. לכן אל תמהרו לבזבז יותר מידי, תבינו את סוג הרכישות שהגיוניות לעסק שלכם ותימנעו מלבזבז יותר מידי על ציוד יוקרתי שלא עוזר לכם להשיג את המטרות של העסק שלכם. אתם צריכים לבצע מעקב על הוצאות העסק שלכם בשביל לוודא שאתם נמצאים בכיוון הנכון. מומחה בתחום אמר לנו "המון בעלי עסקים נוטים לבזבז כסף על דברים לא הכרחיים" ומוסיף "אני עובד כרגע עם עסק שעובדים בו רק שני עובדים, אבל הם בזבזו סכום עצום על מקום משרד שמתאים ל20 עובדים. כשאתם מתחילים, תבזבזו כמה שפחות, ורק על דברים שהכרחיים לצמיחה של העסק שלכם להצליח. יוקרה יכולה להגיע כשאתם כבר מבוססים."

 

בשורה תחתונה – הדרך לעסק מצליח ורווחי היא ארוכה ומלאה באתגרים, במיוחד בארצנו הקטנה, יחד עם זאת – עם תכנון מקדים, תוכנית עסקית מפורטת וליווי מקצועי זה לגמרי אפשרי, אל תתפשרו על פחות מכך.

עוד מרחבי הרשת

>
s