תלונה נגד הנשיאה חיות: דבריה נישאו בניגוד לכללי האתיקה לשופטים

תלונה נגד הנשיאה חיות: דבריה נישאו בניגוד לכללי האתיקה לשופטים

צילום מסך

ח"כ פינדרוס מיהדות התורה הגיש אתמול בערב (חמישי) מכתב לנציב תלונות הציבור על שופטים  נגד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בשל נאומה נגד הרפורמה במערכת המשפט, זאת בטענה כי הפרה את כללי האתיקה של השופטים.

"האזנתי בכאב לדברי הנשיאה חיות שנישאו בניגוד לכללי האתיקה לשופטים", כתב פינדרוס."בעבר קראת לשקול להדיח את הרב הראשי לישראל על שהתבטא באופן דומה… אני סמוך ובטוח כי לא תנקוט איפה ואיפה הפעם, תנזוף בנשיאה חיות ואולי אף תצא בקריאה פומבית להדיחה".

גם בארגון "בצלמו" הגישו תלונה לנציב הממונה על השופטים: "הערב נשאה נשיאת ביהמ"ש נאום פוליטי. בניגוד לכללי האתיקה.
בנוסף בימים האחרונים הפרה הנשיאה שוב את כללי האתיקה בכך שבחרה להתראיין לתקשורת.

בניגוד לכללי האתיקה שאוסרים זאת על שופט. מתוך מטרה לפאר את הנאום הפוליטי שלה. בנוסף כללי האתיקה קובעים כי "שופט יימנע מהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

ייתכן שאכן דבריה נגעו בנושא משפטי אולם היא חצתה את הקווים בשני אופנים אחד שהודיעה מראש שהנושא הוא פוליטי בראיון שלה באתר הארץ שוב ראיון שניתן ללא כל אישור! שנית ולא פחות חמור היא תקפה באופן אישי את שר המשפטים. בניגוד גמור לכללי האתיקה שאוסר התבטאות פוליטית.

אם נסתכל על מקרים דומים נראה שאתה עצמך ביקרת בחריפות את הראשון לציון והרב הראשי לישראל וקראת לשקול להדיחו על שהתבטא נגד רפורמת הכשרות ורפורמת הגיור שקידמה הממשלה הקודמת. ואף המלצת "להעמיד את הדיין לדין משמעתי בגין התבטאויותיו החוזרות ונשנות בנושאים בעלי נופך וגוון פוליטי, אשר נמצאים בלבה של מחלוקת ציבורית".

אדגיש מדובר היה בתלונה של גוף שמאל קיצוני שממומן ברובו מאנשים זרים. המרכז הרפורמי שרודף רבנים באופן קבוע. במקום לדחות את תלונת הסרק אימצת אותה בכל הכוח ובחרת לרדוף את הרב יצחק יוסף. במקום לקבל את הטענה שהרב מתבטא אך ורק בנושא הלכתי קבעת חד משמעי שלמרות שמדובר בעניין הלכתי היה אסור לו להתבטא בעניין.

אין שום הבדל בין המקרים. אם לרב ראשי לישראל אסור להתבטא בענייני כשרות וגירות שקשורים לשר הדתות , לנשיאת העליון אסור להתבטא ברפורמות של שר המשפטים.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "הנשיאה חיות מחויבת לכללי האתיקה בדיוק כמו שופט שלום או הרב הראשי לישראל, לא ניתן לשופטים להפר את הכללים. כולם שווים בפני החוק".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תקפה אמש (חמישי) בצורה חריפה את הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין.

"זוהי מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, משל היתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו", אמרה חיות בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה.

"ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 לישראל כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה".

שר המשפטים, יריב לוין (הליכוד) הגיב גם הוא בצורה חריפה לנאומה של חיות: "אזרחי ישראל, היום נפל דבר. מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת ששמה את עצמה מעל הכנסת מעל העם. שמענו היום רטוריקה של הפגנות הדגלים השחורים.

ההצטרפות האוטומטית של הנשיאה לאמירות של יאיר את יאיר, לפיד וגולן, היא ההוכחה לאובדן הדרך של מערכת המשפט. דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב, אבל היא גם לא עריצות המיעוט. האזרחים נחושים להחזיר את האיזון".

עוד מרחבי הרשת

>
s