עקירת שן בינה והשפעתה על הבריאות הפה

עקירת שן בינה והשפעתה על הבריאות הפה

עקירת שן בינה והשפעתה על הבריאות הפה
תוכן שיווקי בשיתוף seorush | קרדיט תמונה: Photo by Quang Tri NGUYEN on Unsplash

הן לא תורמות למבנה התקין של השיניים, לא מוסיפות דבר ליכולת הלעיסה ובמקרה הטוב הן לא יגרמו לכאבים או לנזק. אם כל זה לא מספיק, פעמים רבות יש גם צורך בעקירה שלהן.

שיני בינה הן אולי לא השיניים הכי יעילות וחשובות שיש לנו בחלל הפה, אך התעלמות מהן או היעדר טיפול בזמן הנכון עלולים להוביל להתפתחות של בעיות לא מועטות. אז מתי יש לעקור שן בינה? כיצד זה מתבצע? ומהן ההשלכות על בריאות הפה הכללית? על כל אלו ועוד, במאמר הבא.

 

מהן שיני בינה?

שן בינה (Wisdom tooth) היא כינוי שניתן לשן הטוחנת (השלישית) בפה שלנו. שמה של השן אולי לא מעיד על אופי השן עצמה, אך הוא ניתן לה בכל זאת בזכות הזמן היחסית מאוחר בו היא לרוב בוקעת – בין גיל 16 ל-20 ולפעמים אף בגיל מאוחר יותר. עם זאת, שיניים אלו גורמות ללא מעט בעיות, מהוות מטרד ממגוון סיבות ויכולות להוביל לסיבוכים שונים שיצריכו את עקירתן המוקדמת.

בעבר, הנוהג היה לעקור אותן מיד עם הופעתן מחשש לבקיעה חלקית או לא ישרה, כזו שיכולה להוביל לשיני בינה כלואות, להצטברות של אוכל בקפל החניכיים, לצמיחה עקומה של שיניים סמוכות ולבעיות נוספות בחניכיים ובחלל הפה באופן כללי. כיום, ישנם כלים המאפשרים לבדוק את כיוון הצמיחה ולפתור מראש בעיות שונות בביקור ובדיקה אצל מומחה פה ולסת.

ההשפעות של עקירת שן בינה על הבריאות הפה

אמנם העקירה עצמה יכולה להיות לא נעימה, בטח אם מדובר בעקירה כירורגית, אך עם זאת חשוב לזכור שבמקרים מסוימים ובעצת מומחה פה ולסת העקירה יכולה להיות הכרחית ומשמעותית לבריאות הפה, לצמיחה תקינה של השיניים ולתפקוד השוטף שלהן.

 

בין הבעיות העיקריות שיכולות להיווצר עקב בקיעה לא תקינה:

 

  • התפתחות של דלקת הכוללת נפיחות במקרים בהם אין מספיק מרווח או מקום לצמיחת שן הבינה. במצב זה, עלול להתפתח תהליך דלקתי ממקור השן שיכול לפגוע בשיניים הקרובות ובעצם הסמוכה.

 

  • בקיעה לא תקינה שדוחפת את השיניים שלצידה, יוצרת צפיפות רבה במבנה השיניים ויכולה להוביל לחוסר אסתטיקה, לשיניים לא ישרות ולבעיות בריאותיות נוספות בחלל הפה.

 

  • פגיעה בשן הטוחנת הסמוכה ואף הרס שלה, בעקבות דחיקתה או דחיקת השורשים שלה.

 

  • התפתחות של עששת, כאבים, אדמומיות באזור הבקיעה, היווצרות של ציסטה ועוד.

כיצד מתבצעת העקירה?

חשוב להבין: עקירת שן בינה היא פעולה כירורגית לכל דבר ועניין. עם זאת, ישנם 2 סוגי עקירות מרכזיות. לרוב לאחר בקיעה מלאה, העקירה תהיה פשוטה יותר וניתן יהיה לבצע אותה תחת הרדמה מקומית, גז צחוק או אלחוש מקומי אחר. בהתאם, גם תקופת ההחלמה תהיה קצרה ונוחה יותר.

 

במקרים מורכבים יותר כאשר השן טרם בקעה, בקעה בצורה חלקית, לא תקינה או במקרה של שן כלואה, יהיה לרוב צורך במה שמכונה עקירה כירורגית. ההבדל יהיה בעיקר בכך שעקירה זו תצריך הרדמה כללית, חשיפה של השורש על ידי חתך ברקמה ותפירה של החתך בסיום ההליך.

 

תהליך ההחלמה

תהליך ההחלמה מתואר בדרך כלל כנסבל והוא אורך לרוב כשבוע עד שבועיים לכל היותר. בין תופעות הלוואי שעלולות להופיע ולחלוף לאחר מספר ימים – דימומים, נפיחות, אי-נוחות, כאבים וקושי בתנועתיות של הפה. לאחר עקירה 'רגילה' המתבצעת תחת הרדמה מקומית או טשטוש, ניתן לחזור הביתה כבר באותו היום וההחלמה תכלול פחות כאבים. לאחר עקירה כירורגית המצריכה הרדמה מלאה, ההתאוששות תהיה איטית יותר, החזרה הביתה תתאפשר לאחר כיממה והכאבים עלולים להוות מטרד מעט גדול יותר, אך כזה שחולף גם הוא במהירות יחסית.

  

לסיכום – היתרונות שעקירה זו מביאה עמה

בריאות הפה שלנו חשובה לכל אחת ואחד מאיתנו. אנחנו מקפידים כבר מגיל קטן לשמור על היגיינת פה, על צחצוח נכון ועל ביקורים אצל רופא השיניים והשיננית בזמנים המיועדים. זיהוי מוקדם של שיני בינה לא תקינות או טיפול בהן, יכול לעשות את ההבדל בין פה בריא, לבין פה שיכול לסבול מדלקות, מחלות ומכאבים באזורים שונים.

 

לכן אם בריאות הפה שלכם חשובה לכם, הקפידו לשמור על ההנחיות למען חלל פה נקי ובריא, ובעיקר על ביקורים תכופים אצל מומחה פה ולסת, שיוכל לתת לכם ולפה שלכם את המענה הרפואי הטוב ביותר.

עוד מרחבי הרשת

>
s