מניות דואליות

מניות דואליות

מניות דואליות

מניות כפולות, הידועות גם כמניות מחלקות כפולות או מניות מרובות הצבעות, מתייחסות למבנה שבו חברה מנפיקה סוגים שונים של מניות עם זכויות הצבעה שונות. בהסדר זה, סוג אחד של מניות מחזיק בדרך כלל בכוח הצבעה רב יותר מהסוג השני. המניות בעלות כוח הצבעה גבוה יותר מוחזקות לרוב על ידי מייסדי החברה, בכירים או משקיעים מוקדמים, בעוד המניות בעלות כוח הצבעה נמוך יותר מוחזקות על ידי הציבור הרחב או משקיעים מוסדיים.

מטרת המניות הכפולות היא לאפשר לבעלי מניות מסוימים לשמור על שליטה על החלטות מפתח ועל הכיוון הכולל של החברה, גם אם הם מחזיקים באחוז קטן יותר מסך המניות. מבנה זה מנוצל לעתים קרובות על ידי חברות טכנולוגיה ועסקים בבעלות משפחתית, כאשר המייסדים או בעלי השליטה עשויים לרצות לשמור על השפעתם ולמנוע דילול של כוח קבלת ההחלטות שלהם.

ניתן לראות במניות כפולות דרך לאזן בין האינטרסים של בעלי עניין שונים. היא אמנם מאפשרת למייסדים ולבעלי מניות מפתח להשפיע יותר בענייני החברה, אך היא גם מספקת להם את האחריות להבטיח את הצמיחה וההצלחה של העסק בטווח הארוך. מבנה זה יכול להועיל במצבים בהם למייסדים יש תובנות ומומחיות חשובות שיכולות לתרום להחלטות האסטרטגיות של החברה.

עם זאת, השימוש במניות כפולות היה נושא למחלוקת ולוויכוח. המבקרים טוענים שזה יכול להוביל לחוסר אחריות ולערער את הממשל התאגידי. הם טוענים שזה מאפשר לקבוצה קטנה של בעלי מניות לשלוט בקבלת ההחלטות, תוך התעלמות פוטנציאלית מהאינטרסים של בעלי מניות אחרים. מצד שני, תומכי המניות הכפולות טוענים שהיא מאפשרת חזון ויציבות לטווח ארוך, שכן מייסדים ובעלי מניות מפתח מסוגלים להתמקד טוב יותר ביעדים האסטרטגיים של החברה מבלי להיות מושפעים מלחצי שוק לטווח קצר. למידע נוסף על סוגי מניות.

השפעת מניות כפולות על ממשל תאגידי

  • ריכוז כוח וקבלת החלטות:

    השפעה משמעותית אחת של מניות כפולות על ממשל תאגידי היא ריכוז הכוח וסמכות קבלת ההחלטות בידי מספר בעלי מניות. עם מניות כפולות, מייסדים או בעלי מניות מפתח מחזיקים לרוב בסוג נפרד של מניות עם זכויות הצבעה עדיפות, מה שמאפשר להם להפעיל שליטה משמעותית על הכיוון האסטרטגי של החברה ועל ההחלטות העיקריות של החברה. ריכוז כוח זה יכול להשפיע על יכולתם של בעלי מניות אחרים להביע דעה משמעותית בענייני תאגידים ויכול להגביל את יכולתם להטיל אחריות על ההנהלה.

  • פוטנציאל לניגודי עניינים:

    היבט נוסף המושפע ממניות כפולות הוא הפוטנציאל לניגוד עניינים. בעלי שליטה בעלי זכויות הצבעה גבוהות עשויים להעדיף את האינטרסים שלהם על פני אלה של בעלי מניות המיעוט. זה יכול לגרום להחלטות שיועילו לבעלי השליטה באופן אישי אך לא בהכרח יהיו לטובת החברה כולה. ניגודי עניינים כאלה עלולים לערער את העקרונות של ממשל תאגידי תקין ולשחק את אמון בעלי המניות.

  • השפעה על עצמאות מועצת המנהלים:

    למניות כפולות יכולה להיות השפעה גם על עצמאות הדירקטוריון. לבעלי השליטה בעלי זכויות הצבעה גבוהות עשויה להיות היכולת למנות ולמנות חברי דירקטוריון המתואמים עם האינטרסים שלהם, מה שעלול להגביל את העצמאות והגיוון של הדירקטוריון. הדבר עלול להוביל לחוסר בלמים ואיזונים על החלטות ההנהלה ולהחליש את מבנה הממשל הכולל של החברה.

מניות כפולות בשוק העולמי

מניות כפולות, הידועות גם כמניות מרובות או דו-סוגיות, זכו לתשומת לב ואימוץ בתחומי שיפוט שונים ברחבי העולם. ניתוח השוואתי של השימוש במניות כפולות במדינות שונות מגלה תובנות מעניינות לגבי מסגרות הקבלה והרגולציה שלהן.

בארצות הברית, מניות כפולות היו נפוצות במגזר הטכנולוגי, שם חברות כמו גוגל (כיום Alphabet Inc.) ופייסבוק השתמשו בהן כדי לשמור על שליטה מהמייסדים. חברות אלו טוענות כי מניות כפולות משמרות חזון וחדשנות לטווח ארוך, ומאפשרות למייסדים לקבל החלטות אסטרטגיות ללא לחצים קצרי טווח מהשוק. עם זאת, המבקרים טוענים שריכוז הכוח הזה יכול לערער את זכויות בעלי המניות ולהחליש את הממשל התאגידי.

לעומת זאת, מדינות רבות באירופה נקטו בגישה ספקנית יותר לגבי מניות כפולות. בגרמניה, למשל, המושג "מניה אחת, קול אחד" נחשב בסיסי לעקרונות הממשל התאגידי. קוד הממשל התאגידי הגרמני מונע במפורש את השימוש במניות כפולות, ומקדם שוויון זכויות הצבעה לכל בעלי המניות. גם מדינות אירופיות אחרות, כמו צרפת והולנד, אימצו עקרונות דומים, תוך שימת דגש על חשיבותה של דמוקרטיה של בעלי המניות.

באסיה, השימוש במניות כפולות היה מגוון יותר. בהונג קונג, למשל, הוצגו מבני מניות דו-מחלקות ב-2018 כדי למשוך חברות טכנולוגיה להירשם בבורסה. עם זאת, הכנסתם של מבנים כאלה עוררה ויכוחים על חששות הממשל והפוטנציאל לניצול לרעה של כוח. לעומת זאת, סינגפור שמרה על גישה זהירה יותר, הדורשת סעיפי שקיעה המגבילים את משך הזמן של מבני מניות דו-מחלקות.

בעוד שמבני מניות כפולים יכולים להיות שנויים במחלוקת בשל הפוטנציאל לשימוש לרעה, הם נותרו גישה פופולרית עבור חברות רבות המבקשות לשמור על שליטה אסטרטגית ועדיין למשוך השקעות. זה חיוני למשקיעים להבין את ההשלכות של מבנה מניות כפול לפני קבלת החלטות השקעה. כמו בכל מבנה ממשל תאגידי, היתרונות והחסרונות של מבני מניות כפולים תלויים בנסיבות הספציפיות.

עוד מרחבי הרשת

>
s