מה זה דיכאון והאם אפשר לטפל בזה

מה זה דיכאון והאם אפשר לטפל בזה

מה זה דיכאון והאם אפשר לטפל בזה

יש פער בין השימוש במשפטים כמו: 'אני בדיכאון' כחלק מהאופן בו אנחנו משתמשים בשפה ביום, יום ובין תיאור של דיכאון קליני. דיכאון כמו מקרים אחרים, היא מחלה בנפש, אשר דורשת התייחסות מיוחדת. דיכאון היא מחלה המשפיעה מבחינה רגשית וברמה הפיזיולוגית. אמנם, התחושות של החולה יכולות להיות קשות ולעיתים נדמה כאילו אי אפשר להיחלץ מאותה מועקה משתקת. אבל האמת היא כי על ידי טיפול מסור ומתן תשומת לב אנחנו יכולים להגיע להישגים משמעותיים ולשפר את איכות חייו של המטופל במידה ניכרת. במאמר הבא נדבר על הנושא בהרחבה וננסה להעניק כמה טיפים עבור אלו המתמודדים עם העניין הזה ברגעים אלו ממש.

מה הסיבות האפשריות להתפרצות של המחלה

הסימפטומים של דיכאון הם: עליה במחשבות על אובדנות, תחושה כאילו אין סיבה לקום בבוקר, אובדן של החשק בכל תחום, אובדן תיאבון, קשיי שינה, עצב עמוק או תחושה של אפטיה למתרחש מסביב. אנחנו יודעים היום לומר כי אמנם יש טריגרים אשר יכולים להביא להתפרצות הסימפטומים הללו, אבל בהחלט יש למחלה היבט נוירולוגי. במקרים מסוימים המוח נכנס לאי איזון הורמונלי המביא לעליה של תחושות מהסוג הזה.

אנחנו רוצים לציין בנקודה הזו כי אף אחד לא אשם בכך שלקה במחלה וכי מדובר על תופעה שכיחה הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים לדמיין. אבל, בהחלט יש דרכים לטפל בה. אמנם, מי שמתמודדים עם הקשיים הללו לא בהיכרח יפטרו מהם כל כך מהר. אנחנו מדברים על טיפול המתנהל בתוך תהליך ארוך. בכל זאת, עם ההתמדה אנחנו נראה גם תוצאות.

מה זה CBT ומדוע הוא יכול לעזור לנו כאן

יש דרכים שונות להגיע לאיזון ולטפל במקרים של דיכאון. בדרך כלל ההמלצה היא לא רק להשתמש בתרופות, גם אם אלו יכולות להועיל לעיתים. יש מי שלא רוצים לפתח תלות בחומרים חיצוניים ולעיתים, אנחנו יכולים להגיע לשורש העניין ולמצוא כלים טובים יותר דרכן המטופל יכול ללמוד איך להתמודד טוב יותר עם אתגרים מהסוג הזה. טיפול CBT נחשב אפקטיבי וזה הופך פופולארי בשנים האחרונות.

מה זה טיפול CBT? אנחנו יודעים לומר היום כי במוח שלנו יש קשרים ביולוגים המתרגמים את ההתרחשות בשטח לרגשות. למשל, ריח של עוגה מעורר רגשות חיוביים בעוד התעמתות עם בירוקרטיה מעוררת רגשות שליליים. אנחנו אולי לא מודעים לכך אבל מרבית הפעולות שלנו ביום, יום, אלו פעולות אותן אנחנו מבצעים בהיסח הדעת, בלי לחשוב עליהן בכלל. כלומר, יכול להיות, אם נצליח לשנות חלק מהפעולות שלנו, אולי נצליח לשנות את ההתניות במוח ולמצוא את הדרך לעזור למטופל להרגיש טוב יותר. כאמור, אנחנו מדברים על תהליך ארוך. אבל היתרון שלו הוא בכך שאנחנו לא מנסים לנבור באירועים מהעבר בהיכרח. אלא, המטרה של הטיפול היא להעניק למטופל כלים פרקטיים בניסיון לעזור לו להרגיש טוב יותר הלכה למעשה.

איך נראה הטיפול במבט מבפנים

הטיפול נערך פעם או פעמיים בשבוע בחדר קבוע עם מטפל או מטפלת. העבודה של המטפלים היא ליצור עבור המטופל סביבה בטוחה, בה תהיה לו האפשרות לשתף במחשבות שלו ובאתגרים שונים העולים כחלק מהתהליך הטיפולי. כאמור, אנחנו מדברים על תהליך הלוקח זמן, אבל כזה שיכול להיות אפקטיבי בהחלט.

פעמים רבות נדמה לנו כאילו אין תקווה. כאילו התחושות הקשות ילוו אותנו עוד זמן רב. אבל האמת היא כי לא פעם כל שצריך לעשות זה לבקש עזרה. אפשר לצאת מדיכאון ואפשר למצוא את הדרך לקום מחדש.

 

עוד מרחבי הרשת

>
s