לוקחים ביטוח משכנתא? שימו לב לפרטים הקטנים – המדריך המקיף למבוטח המבולבל

לוקחים ביטוח משכנתא? שימו לב לפרטים הקטנים – המדריך המקיף למבוטח המבולבל

תהליך לקיחת משכנתא הוא ארוך ומייגע. מרגע ההחלטה ועד דריסת הרגל הראשונה בנכס החדש – הבנק ידאג לבטח את עצמו ואת האינטרסים שלו – וגם את שלכם! – ויכביד עליכם בתנאים ודרישות. תנאי חשוב אחד ללקיחת משכנתא שעשוי להציל אתכם בשעת צרה הוא ביטוח משכנתא.

ביטוח משכנתא, באופן טבעי, הוא נושא פיננסי רגיש שרבים אינם מבינים לעומק את מהותו ועל כן נמנעים מלעסוק בו – הבחירה האינטואיטיבית של מרבית האנשים היא לקיים את דרישות הבנק ככתבן וכלשונן ופשוט לגמור עם הסיפור כמה שיותר מהר.

למעשה, נושא הביטוח למשכנתאות מצריך לכל הפחות לימוד בסיסי על מנת שתדעו להתנהל נכון מול חברות הביטוח. הכרת הסעיפים הרבים תסייע לכם בלקיחת הביטוח המשתלם במיוחד עבורכם וכבונוס – תדעו בדיוק על מה אתם חותמים.

במאמר הבא נביא לפניכם את כל מה שאתם צריכים לדעת לפני, במהלך ואחרי שאתם חותמים על ביטוח משכנתא. אל תדאגו, הנושא לא כל-כך מסובך כפי שאתם חושבים. בהצלחה!

צילום: depositphotos.com

אז מה זה ביטוח משכנתא?

שתי השאלות הראשונות שנשאלות בהקשר של ביטוח משכנתא הן תמיד אותו הדבר – מה זה בכלל ביטוח משכנתא ולמה צריך ביטוח משכנתא. ואנחנו כאן כדי לענות.

אז ביטוח משכנתא, כשמו כן הוא, הוא ביטוח שמטרתו לבטח את הבנק במקרה שחלילה קורה משהו בלתי צפוי למי שלווה את המשכנתא או לדירה הממושכנת לבנק.

במילים אחרות, הביטוח דואג לאינטרסים של הבנק. לבנק יש שני אינטרסים מרכזיים בכל תהליך נתינת משכנתא: האינטרס הראשון הוא לא להפסיד את הכסף שהלווה לצורך רכישת הבית בשום סיטואציה, והאינטרס השני הוא לא לאבד את ערך הדירה מכל סיבה שהיא.

אז איך ביטוח משכנתא משרת את שני האינטרסים האלו? בפשטות: ביטוח חיים למשכנתא וביטוח דירה למשכנתא.

ביטוח חיים למשכנתא

ביטוח חיים למשכנתא פועל במקרים בהם ח"ו הלווה (או אחד מהלווים) נפטר באופן פתאומי. במקרה כזה, כספי המשכנתא, מטבע הדברים, מפסיקים להיות משולמים לבנק – וחברת הביטוח תשלם את יתרת המשכנתא לבנק.

לדוגמא, כאשר הלווה לוקח משכנתא בגובה של 800,000 ש"ח והחל להחזיר אותה בתשלומים בגובה של 4,000 ש"ח בחודש. לאחר שלוש שנים הלווה הספיק לשלם 144,000 ש"ח – ולפתע נפטר. כעת נשארה יתרה של 656,000 ש"ח לשלם לבנק – ואין מי שישלם. במקרה הזה, הבנק יעדיף לקבל את יתרת המשכנתא מאשר לקחת בחזרה את הדירה – שתעבור ליורשים של הלווה.

מקרה נוסף בו הבנק דורש ביטוח חיים למשכנתא הוא כאשר יש שני לווים, למשל גבר ואישה הלוקחים משכנתא ומשלמים אותה ביחד. גם במקרה כזה, במקרה של מוות של אחד מהלווים, הלווה השני אינו מסוגל לשלם לבדו את יתרת המשכנתא – מדובר, כמעט תמיד, בסכום גבוה מדי והדבר יגרור אחריו פגרת תשלומים, הליכי הוצאה לפועל ועוד. תופתעו לגלות כי במקרים כאלו הבנק יעדיף למנוע את אי הנעימויות האלו ויעדיף להשאיר את הדירה ללווה השני – בלי המשכנתא. הבנק יתבע את חברת הביטוח והיא בתורה תשלם את יתרת המשכנתא לבנק והלווה השני נשאר עם הדירה.

 

ביטוח דירה למשכנתא

ביטוח דירה למשכנתא פועל במקרים בהם ערך הדירה עלול לרדת בעקבות אסונות מסוימים כמו שריפה, הצפה, התפוצצות, נפילת כלי טיס ועוד מקרים כאלו ואחרים.

הסיבה שבגינה הבנק ידרוש מכם לבטח את הדירה שלכם גם במקרים כאלו היא פשוטה: הבנק מעריך כי במקרים של אסון בסדר גודל כזה, לא יהיה ביכולתכם לתקן את הנזק הנגרם ולא תצילחו להתמודד – מבחינה כלכלית – עם עלויות הנזק הגבוהות. ומה קורה כאשר נגרם נזק לדירה ואתם לא מסוגלים לתקן את הנזק, או לכל הפחות לתקן אותו באופן ראוי? התשובה ברורה: ערך הנכס יורד. הבנק, כאמור, לא מעוניין שדבר כזה יקרה: הוא הלווה לכם מאות אלפי שקלים עבור נכס בשווי מסוים, וכאשר ערך הנכס יורד – יתרת המשכנתא בסכנה.

כמו כן, תיקון עצמאי של הנזקים עלול לגרור אחריו עיכובים בתשלומי המשכנתא, תופעה שהבנק מעדיף להימנע ממנה.

צילום: depositphotos.com

עלות ביטוח משכנתא

כלל אצבע: עלות ביטוח המשכנתא היא לא יותר מ-15% מסכום ההחזר החודשי שאתם משלמים. אם אתם משלמים, למשל, משכנתא בגובה של 4,000 ש"ח בחודש, עלות הביטוח לא תעלה על 600 ש"ח בחודש.

מדובר, כמובן, בסכום הגבוה ביותר שתשלמו, ובמקרים רבים אתם תשלמו הרבה פחות על ביטוח המשכנתא שלכם – הדבר תלוי בגורמים רבים כמו גובה המשכנתא, הגילאים של לוקחי המשכנתא ומצבם הבריאותי, סוג וגיל הנכס, מיקומו וגורמים רבים נוספים. שימו לב שמדובר במחיר של ביטוח חיים למשכנתא וביטוח דירה למשכנתא יחד.

לנוחיותכם, ריכזנו עבורכם את הגורמים המשפיעים ביותר על מחירי ביטוח המשכנתא לצד מחירון ביטוח משכנתא עדכני:

עלות ביטוח חיים למשכנתא – גורמים ומחירון

  • נתונים הקשורים למשכנתא: גובה ההלוואה, תקופת התשלום, המסלול הנבחר, מתי לקחתם את המשכנתא וכו'.
  • נתונים הקשורים למבוטח: גיל, מין, מצב בריאותי בעבר ובהווה, תחביבים מסוכנים, עישון, מקצוע ועיסוק.

 

מחירון ביטוח חיים למשכנתא המוצג לפניכם הוא אומדן כללי ואינו מדויק. כאמור, גורמים רבים משפיעים על עלות ההחזר החודשי ועל כן יש לקחת את המידע האמור כאן בעירבון מוגבל. המחירון הוא ארוך ומפורט, ועל כן בחרנו להציג בפניכם את עלות הביטוח רק במקרה של משכנתא בגובה של בין 800,000 ל-1,000,000 ש"ח:

גילאים 18-29:

ישלמו בין 26 ל-36 ש"ח לחודש ללווה יחיד או בין 48 ל-72 ש"ח לזוג לווים.

גילאים 30-39:

ישלמו בין 26 ל-48 ש"ח לחודש ללווה יחיד או בין 47 ל-61 ש"ח לזוג לווים.

גילאים 40-49:

ישלמו בין 41 ל-116 ש"ח לחודש ללווה יחיד או בין 76 ל-200 ש"ח לזוג לווים.

גילאים 50-59:

ישלמו בין 103 ל-329 ש"ח לחודש ללווה יחיד או בין 175 ל-541 ש"ח לזוג לווים.

גילאים 60+:

ישלמו מינימום 290 ש"ח ללווה יחיד או מינימום 445 ש"ח לזוג לווים.

 

כמובן שהדברים האמורים אך ורק על עלות ביטוח חיים למשכנתא ואינם מתייחסים לביטוח דירה למשכנתא.

כדי להעריך באופן מדויק יותר את עלות הביטוח שתשלמו, אתם יכולים להיכנס לאחד ממחשבוני ביטוח המשכנתא הרבים הנמצאים ברשת.

 

כאשר אתם נמצאים בעיצומו של תהליך לקיחת ביטוח משכנתא השוואת מחירים היא ההמלצה הרווחת. ערכו בירור באינטרנט והשוו בין המחירים השונים אותם מציעים חברות הביטוח השונות. זכרו שקיימת תחרות בשוק – אתם הלקוחות ועל כן יש לכם עמדת מיקוח. השתמשו בה בחכמה ונצלו אותה. שני שחקנים מרכזיים בשוק הם ביטוח ישיר ובנק הפועלים המעניקים ביטוחי משכנתא.

צילום: depositphotos.com

ביטוח ישיר

כאמור, אצל ביטוח ישיר משכנתא, דירה, רכב ועוד הם חלק מהערוצים שהם מבטחים. ביטוח ישיר מציעים פוליסות ביטוח נוחות הנחשבות למבוקשות בקרב לוקחי המשכנתא בישראל. למעשה, ביטוח ישיר הם היחידים שמתחייבים על הצעת המחיר הזולה ביותר מבין המתחרים.

יתרון בולט נוסף של ביטוח ישיר הוא חווית שירות ייחודית: החל מהשנים האחרונות ענקית הביטוח מאפשרת תשלום תביעות ביטוח מהירות ב-BIT, באופן נוח וקל.

בנק הפועלים

עוד אופציה מעניינת ששווה לבדוק אותה היא בנק הפועלים. בנק הפועלים הוא הבנק השני בגודלו בארץ ועל כן ההון העצמי שלו עצום – יתרון גדול למי שמחפש לרכוש ביטוח משכנתא. בנק הפועלים מציע ביטוח משכנתא בתנאים טובים ונוחים ובהחזר חודשי יחסית נוח – צרו קשר עם מחלקת המשכנתאות של הבנק ובררו האם אתם עומדים בתנאים.

ביטוח משכנתא AIG

אין הרבה חברות ביטוח שיכולות לצאת בהצהרות כאלו, ומסתבר ש-AIG יכולים גם יכולים. באתר של AIG תמצאו הצהרה דרמטית: הביטוח הזול ביותר על פי משרד האוצר. כמו כן, AIG מבטיחה חיסכון של עד עשרות אלפי שקלים בביטוח המשכנתא כאשר רוכשים פוליסת ביטוח אונליין.

תאגיד הביטוח האמריקני מבטיח 15% הנחה בביטוח המשכנתא ועוד 10% הנחה נוספים בביטוח דירה לכל מי שיבחר בביטוח באופן מקוון.

צילום: depositphotos.com

כמעט סיימנו…

 

זה היה המדריך השלם לביטוח משכנתא. שימו לב שביטוח משכנתא הוא נושא רחב ומורכב המכיל פרטים רבים – קיימים המון גורמים המשפיעים על מחירי הביטוח והאפשרויות השונות העומדות לרשותכם יכולות להיות מבלבלות. במיוחד עבור המבוטח המבולבל הקמנו את דסק המשכנתא.

דסק המשכנתא של ניוזדסק כאן במיוחד כדי להנגיש את המידע הרלוונטי והעדכני ביותר לגולשים שלנו ולסייע להם להגיע לאנשי המקצוע והמומחים האיכותיים והמקצועיים ביותר בענף.

מתלבטים בנוגע לביטוח המשכנתא שלכם? אל תישארו לבד – אם מעניין אתכם לשמוע פרטים נוספים ולקבל שיחת ייעוץ מקצועית וללא עלות מיועצי הביטוח הטובים בארץ, השאירו את הפרטים שלכם בטופס המצורף למעלה ונקשר אותם אליכם בהקדם. בהצלחה!

עוד מרחבי הרשת

>
s