חיים רמון: "הליכוד מדבר גבוה ולא עושה כלום, המנטור המשפטי של נתניהו היה ונותר אהרן ברק"

חיים רמון: "הליכוד מדבר גבוה ולא עושה כלום, המנטור המשפטי של נתניהו היה ונותר אהרן ברק"

חיים רמון
חיים רמון צילום מסך

שר המשפטים לשעבר חיים רמון מתייחס הערב (שני) למתקפה של חברי הליכוד על היועצת המשפטית לממשלה ולכך שאם הליכוד בהנהגת נתניהו יהיו בממשלה הם יעשו שיוניים מרחיקי לכת.

"הבעיה היא לא זהות האדם המכהן כיועץ המשפטי לממשלה. הבעיה היא השיטה המשפטית שהושלטה בישראל על ידי היועצים המשפטיים ובית המשפט העליון. שיטה שאין לה אח ורע בעולם החל משנות התשעים יצרו היועמ"ש ובית המשפט העליון יצרו מנגנון הגבלה על ממשלת "מעבר" העומד בניגוד גמור לחוק יסוד: הממשלה הקובע שיש לממשלה את כל הסמכויות עד אשר היא מוחלפת על ידי ממשלה אחרת. למעשה, המושג "ממשלת מעבר" בכלל אינו מוזכר בחוק היסוד, שלא מגביל בשום צורה שהיא את הממשלה.

בעשורים האחרונים הערימה המערכת המשפטית עוד ועוד מכשלות בדרכן של ממשלות מעבר, בעיקר בתחום ההחלטות המשמעותיות ובתחום המינויים. אבל אין שום כללים וקריטריונים מוגדרים הן לגבי החלטות והן לגבי מינויים.

המערכת המשפטנית ששולטת בממשלה בעקיפין בזמן כהונתה, הפכה עצמה לשליטה הישירה בזמן ממשלת מעבר והפקיעה לחלוטין את השלטון מידי נבחרי הציבור. אבל כהרגלה, מדובר בכל הסמכות בלי שמץ מהאחריות. היועמ"ש מחליט איזה החלטה לאשר ואיזה לפסול, את מי למנות ומתי למנות, והכל לפי שרירות ליבו.

הליכוד טועה שהוא עוסק בזהות היועמ"שית כי מה שצריך לשנות זה את השיטה. יש לקיים את ההבטחה הליבתית שהבטיח גדעון סער ולפצל את תפקיד היועמ"ש. יש להוסיף ולקבוע בחוק כי הסמכויות שהומצאו ליועמ"ש על ידי המערכת המשפטית בטלים.

הליכוד צריך לומר לממשלת "המעבר" הנוכחית שהיא יכולה למנות את מי שהיא רוצה, וכשיחזור לשלטון הוא יחליט איזה מינויים לאשר ואיזה לבטל.

אבל כל מי שחושב שהליכוד בהנהגת של נתניהו ישנה את זה משלה את עצמו. המנטור המשפטי של נתניהו היה ונותר אהרן ברק. בכל שנות שלטונו, נתניהו היה עושה דברו של ברק ובתקופת ממשלות נתניהו השלטון המשפטי רק הלך והתעצם.

כל מה שהליכוד מסוגל לעשות זה לדבר גבוהה גבוהה על שלטון המשפטנים, ולא לעשות כלום.

רק מפלגה שתהיה מחויבת לשינוי השיטה בה היועמ"ש ובית המשפט העליון הם השליטים האמיתיים במדינה, תוכל לבצע את התיקון שיחזיר את השלטון לידי העם הריבון ונבחריו."

עוד מרחבי הרשת

>
s