המפלצת הירוקה – איך להתמודד עם אח חדש במשפחה?

המפלצת הירוקה – איך להתמודד עם אח חדש במשפחה?

איך להתמודד עם אח חדש במשפחה
צילומים: depositphotos.

אם אתם מוצאים את עצמכם מתמודדים עם קנאה בין הבן הבכור שלהם לתינוק שזה עתה נולד – קודם כל חשוב שתדעו, את תגובה נורמלית וטבעית לחלוטין בין אח ואח קטן וחדש שנכנס לכן

קנאה בין אחים יכולה להגיע בכמה צורות, אז אתם מוצאים את עצמכם נאבקים עם ילדיכם הצעיר והמתוסכל שמקנא מאוד בתשומת הלב שהתינוק החדש מקבל, כדאי שתדעו שיש לא מעט טקטיקות שתוכלו ליישם כדי להפחית את התקפי הזעם ולנקוט בכמה צעדים שיסייעו להפחתת הקנאה בין האחים וגם, תעזור להם לטפח מערכת יחסים בריאה בין אח גדול ואח קטן ותיצור לכם משפחה קטנה ומאושרת

אז איך תעזרו לילדכם הבכור להסתגל לתינוק החדש?

ילדכם הצעיר היה רגיל עד עכשיו להיות התינוק היחיד של הבית, אז אתם יכולים לגלות מעט הבנה ללמה הוא מקנא בתינוק החדש שקצת גוזל את המקום שהיה מוקדש רק לו. חשוב לציין כי גם להורים לוקח זמן ללמוד את הסדר החדש ולהתרגל למצב, ולרוב הילד הקטן שלכם הוא זה שמשלם את המחיר במשפטים כמו, "אנחנו לא יכולים לשחק עכשיו, אנחנו מאכילים את התינוק"  או, "אנחנו לא יכולים לצאת עכשיו, התינוק ישן" – קודם כל במקום להפנות אצבע מאשימה לתינוק החדש, מה שיגרום לילד שלכם לפתח (ובצדק) אנטגוניזם כלפי התינוק, נסו למצוא דרכים חלופיות לומר לא – אלי נלך אחר הצהריים? או אנחנו נשחק איתן בעוד חצי שעה, בלי לשייך את התינוק החדש לדחיית הסיפוקים של הילד.

הילד שלכם עדיין לא יודע לראות ולהבין את התמונה הגדולה כמוכם, מה שכן הוא יודע, לפעמים, זה לקשר בין מילים וחוויות. הרעיפו שבחים על ילדכם כאשר הוא מביע חיבה כלפי התינוק, או מגיב בהבנה כלפי סיטואציה שבה אין לכם את הפנאי. ואם הוא עוזר בטיפול בתינוק כמו, מביא לכם חיתול, אתם יכולים לומר לו שאתם אוהבים אותו ושהוא מאוד עוזר. ובכללי הרעיפו על ילדכם אהבה בלי סוף.

איך להתמודד עם קנאה בין אחים
צילום: depositphotos

אז כיצד תכירו לידליכם את התינוק החדש?

  • משחקים ומתקשרים

אחת מהדרכים המוצלחות להכיר לילדכם את הרך הנולד הוא דרך למידת תקשורת מקרבת. למדו את ילדכם לתקשר עם האח החדש, כיצד הם יכולים ליצור אינטראקציה משותפת? המטרה הראשונה שלכם היא כמובן להגן על התינוק, מאחר ופעוט שלכם עשוי להפעיל יותר מדי כוח מבלי לדעת שהוא עלול להסב לו נזק. למדו אותו כיצד לשחק עם התינוק בצורה עדינה, כך תוכלו ליצור ביניהם חיבור כבר בתחילת הדרך ולסלול להם דרך בריאה וחיובית לקשר משפחתי. הדגימו עבורו כיצד כן ניתן ללטף ולדבר אתו. אם אתם רואים שילדכם מתחיל להתרגש ולהתפרע יתר על המידה, פשוט הרימו את התינוק ורחפו לאיטכם מהמקום, תוך כדי הסיחו את דעתו של ילדכם במשחק או בשיחה.

  • עודדו נגיעות רכות

ספרו והדגימו לילדכם אילו נגיעות יכולות להיות נעימות ואפילו מרגיעות עבור התינוק החדש, שבחו אותם כשהם עושים זאת נכונה ותקנו אותם בעדינות כשם מגזימים. כך תוכלו ללמד את ילכדם לשלוט ולווסת את הכוח הפיזי שלו וגם הוא יחווה תחושת הצלחה וחיבור לאחיו הקטן והחדש.

  • הפגינו את ההתנהגות שאתם מאמינים בה

זכרו, ילדים קטנים הם כמו ספוגים, הם רואים ומחקים את הסביבה שלהם, בייחוד כאש מדובר בדמויות הוריות. הילד שלכם בוודאי יצפה בכם בעת הטיפול בתינוק החדש. ילדים לומדים דרך החיים עצמכם ודרך מה שתפגינו להם. אתם המורים הכי טובים של ילדכם.

  • שבחו אותם, והרבה

בכל פעם אתם רואים את ידכם מפגין חיבה כלפי אחיו החדש שבחו אותו על כך, ואל תתקמצנו במחמאות. גם במקרים שבהם הוא מסכים לעזור במטלות שקשורות לתינוק, ספרו להם כמה אתם אוהבים ומעריכים וגאים בהם. ספרו להם כמה תפקיד "האח הגדול" חשוב.

  • שימו לב למילים שלכם

כאם ילדכם הבכור מבקש משהו, ואת בדיוק עם התינוק על הידיים ולא ממש פנויים לעשות את מה שהוא רוצה, אל תקשרו ותאשימו את התינוק, פשוט אמרו להם שאינכם יכולים ברגע זה או שתוכלו בעוד כמה דקות. מילים יוצרות מציאות ואתם לא רוצים שהם יצרו חיץ בין האחים בגלל טרמינולוגיה לא מדויקת.

  • שדרו אהבה יותר מהרגיל

תוספת של אחד קטן, נהדרת ככל שתהיה, היא עדיין משנה את המאזן החברתית בבית. וזה בקלות עלול לגרום לאח הגדול להרגיש פחות אהוב. הקפידו להגיד לילדכם בקול כמה אתם אוהבים אותם, חבקו אותם, הפגינו כלפיהם אהבה יתרה ליד התינוק החדש.

 

היכרות עם האח החדש
צילום: depositphotos

אח גדול מול אח קטן – האם ניתן לעבור את זה בלי מריבות?

האמת היא, שהדברים נעשים מסובכים יותר ככל שהילדים שלכם גדלים – בגודל או במספר – מכיוון שאז אתם נאלצים להתמודד עם קנאה המגיעה מכמה כיוונים ולפעמים בו זמנית. אז מה ניתן לעשות? הנה כמה דברים שיוכלו לעזור לכם להפחית מריבות:

  • חלוקת אחריות שווה בשווה (במידה ואפשר)- חשוב לנסות ולחלק את תחומי האחריות בצורה כמה שיותר שווה. לא תמיד זה יעזור ואתם עלולים לפגוש בילד אחד מתנהג כבריון ואחר כקורבן בעת חלוקת התפקידים, אל תתרגשו וציינו כי ביום אחר התפקידים יתחלפו.
  • המעיטו התייחסות להפגנת הקנאה של ילדכם- אנחנו יודעים שלעיתים הפגנות קנאה יכולות להיות די מכוערות ולפעמים אפילו אלימות. אך יחד עם זאת, נסו שלא להתערב, כדל עוד ההתנהגות אינה עוברת את הגבולות, פשוט הכיר ברגשותיהם – "זה נורמלי להרגיש לפעמים קנאה" – ואז עברו הלאה בלי להתרגש יותר מדי. אתם לא רוצים שילדים יתחיל להגיב בקנאות דווקא כדי לעורר את התגובה שלכם.
  • הימנעו מהשוואות בין האחים- לא כל האחים דומים, כל אחד טוב בדברים אחרים, האחד טוב יותר בחשבו בעוד האחר יותר אומנותי. די הגיוני שאח גדול יהיה חזק יותר מהאח הקטן. הימנעו בכל מחיר מהשוואה בין האחים, זה יכול לחזק את הקנאה ולגרום לתחרותיות שלילית שאתם ממש לא רוצים בין ילדיכם. ילדיכם ילמדו זה מזה באופן טבעי גם אם לא תשוו בין היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.
  • דלגו על כינויים שליליים- אנחנו יודעים שלפעמים זה כיף לקרוא לילד אחד "רגזני", ולשני "פושטק קטן", כמובן שאנחנו אומרים זאת בצחוק ולא מתכוונים לכך ברצינות, אך חשוב שתדעו שתיוג הילדים שלכם יכול לעיתים קרובות ליצור טינה ביניהם שבסופו של דבר תובלי לקנאה.
  • קבעו זמן אחד על אחד- לא מעט קנאה וטינה נובעת מהמחשבה וההרגשה שהורה אוהב ילד אחד יותר מהילד השני. כדי למנוע חוויות מהסוג הזה, פנו מקום בלוח הזמנים שלכם לבילוי אחד על אחד עם ילדכם, כך כל אחד יקבל התייחסות אישית, זה יכול להתבטא בדברים קטנים כמו, זמן התכרבלות משותף על הספה, קריאת ספרים או טיול אופניים. רק תוודאו שכל ילד יודע שיש לו את הזמן ולו ושמור לו מקום.
איך מכינים ילד לאח חדש במשפחה
צילום: depositphotos

ילדים זה שמחה! 

תינוק חדש יכול להכניס הרבה מאוד שמחה והתחדשות לבית, אך יחד עם זאת אל תשכחו שיש לכם עוד ילד שעד עכשיו לא היה צריך לחלוק את תשומת הלב שלכם עם אף אחד – ועכשיו הוא בסוג של תחרות. חשוב שתדעו שניתן לעבור את תקופת ההסתגלות הזאת בדרך מלאת עניין והתבוננות אם רק מספקים לילד את התמיכה והאהבה שהוא צריך. אם אתם מוצאים את עצמכם במצוקה, הציצו בטיפים שחלקנו איתכם ואל תהססו ליישם אותם בחיי היום יום שלכם, שיהיה בהצלחה!

 

עוד מרחבי הרשת

>
s