באילו מקרים שוטר יכול לערוך חיפוש ברכב? ומתי לא?

באילו מקרים שוטר יכול לערוך חיפוש ברכב? ומתי לא?

חיפוש ברכב על ידי שוטר
תמונות: depositphotos.com

מערכת החוק במדינת ישראל קבעה, כי שוטרים רשאים לבצע חיפוש ברכבים החשודים באחזקה או בשימוש בסמים, ואלכוהול אם לשוטר יש מה שנקרא, חשד סביר. האבל הגדול נעוץ בעניין שעל השוטרים לוודא שהחשודים מבינים את המשמעות של פעולת החיפוש המשטרתית ושהוא מתבצע בהסכמה, כל עוד הנהג מיודע בזכויותיו לסרב לפעול החיפוש מבלי שהחיות ייחשב בהתנגדות. למרבה הצער, שוטרים רבים אינם מקפידים על שמירת זכויות האזרח. במקרים כאלו ניתן להביא לביטולן של הראיות ואף את ההאשמות בין כותלי בית המשפט.

במקרים כאלו, ידע שווה כסף וכוח. ידיעת זכויותיכם יכולה לעזור לכל לדעת באילו מקרים שוטר יהיה רשאי לערך חיפוש ברכבכם ובאילו מקרים לא? וכיצד עליכם להתנהג?

חיפוש משטרתי הינה פעולה המבוצעת על ידי נציגי משטרת ישראל, בה מבוצע חיפוש ברכבו, בגופו, בבית מגוריו או במבנים אחרים הנמצאים בבעלותו. חיפושים משטרתיים נערכים על סמך צו חיפוש הניתן מבית המשפט, או על בסיס חשד המוגדר בחוק כסביר לביצוע חיפוש ברכבו או על גופו של החשוד.

מערכת החוקים המתייחסים לחיפושים משטרתיים מאוגדים תחת פקודת הסדר דין הפלילי, המתייחסים למעצרים וחיפושים משנת 1969. שם ניתן למצוא בפרוט רב את הכללים המנחים כיצד ניתן לערוך חיפושים משטרתיים, עם או בלי צו בית משפט, כדי להבדיל בין פעולות חוקיות ללא חוקיות ולשמור על הסדר הטוב.

ההיבט המשפטי של חיפוש ברכבכם – חוקי או לא חוקי?

בעבר אם המשטרה הייתה עורכת חיפוש בצורה לא חוקית ומוצאת ממצאים, הייתם יכולים לצאת ידי חובה ולהיות מואשמים חלקית. היום, אם החיפוש לא נערך בדרך חוקית ניתן לבטל את חוקיותן של הראיות וההאשמות בכלל.

בעקבות התפתחויות שונות כמו פסק דינו של יששכרוב ובן חיים, והתפתחות התפיסה אודות חיפושים לא חוקיים. כיום, במידה ונערך עליכם חיפוש לא חוקי, ניתן לבטל את ההאשמות, בגין ההתנהלות בשעת החיפוש, יחד עם זאת מומלץ שתדעו כיצד עליכם להתנהג בזמן החיפוש בכדי שלא תחמירו את מצבכם אולי אפילו תצאו עם ידכם על העליונה, לפחות מול עיני החוק.

כאמור לעיל, שוטר רשאי לערוך חיפוש ברכבו של אדם אך ורק במידה והוא מחזיק בחשדות סבירים נגדו. מדובר בנקודת פתיחה בעייתית מלכתחילה, כי כל אדם מפרש את החשדות על פי תפיסת עולמו, מה שעלול להוביל לקונפליקטים שונים בנושאי חוקיות פעולותיהם של השוטרים ואף ההאשמות השונות הנופלות על כתפיהן של החשודים.

 

שוטר מחפש ברכב
צילום: depositphotos.com

פעמים רבות בית המשפט מקנה למשטרה צווי חיפוש, בדרך כלל מדובר במקרים בהם החשדות קרמו עור וגידים ויש צורך בחיפוש ממוקד שישיג ראיות מסוימות. במקרים כאלו השוטרים רשאים לערוך את החיפוש תחת כנפיה החוקיים של החוק.

אם עולה בידיהם של השוטרים חשדות מבוססים כי אתם מסתירים ברכבכם חומרים אסורים או גנובים הם רשאים לבצע חיפוש גם ללא צו. חשוב לציין כי עבר פלילי קודם או מראה אינם יכולים לשמש כטיעון לחשדות מבוססים ולא מהווים עילה לחיפוש ברכב.

כאשר המשטרה עורכת חיפוש ללא צוו חיפוש, גם מקרה של חשדות רציניים, הסמכויות העומדות לרשות השוטר מוגבלות, והוא נדרש לתמלל ולהסביר את מעשיו בפני החשוד, מדוע הוא עורך עליו את החיפוש. והחיפוש יהיה חשוב כחוקי בעיני בית המשפט.

ידע זה כוח – כך תחלצו מחיפושים ותהיו מוכנים לכל תרחיש

במדינת ישראל אין הקפדה על שמירת זכויות האזרח, ולעיתים שוטרים אף עשויים לנצל את העדר הידע שלכם בנושא, כמו לדוגמה, אחת השאלות ששוטרים רבים משתמשים בה כדי להתל בחשודים בשעת לחצם ולקבל את הסכמתם לביצוע החיפוש:

  • "אם נחפש לך באוטו נמצא משהו"?
  • "אם אתם לא מחביאים שם דבר אז מה איכפת לכם להסכים לחיפוש?"
  • " אם אנחנו נחפש עליך נמצא משהו"?

בנקודה הזו, ההתנהגות שלכם יכולה לחלץ או להפיל אתכם לתוך רצף של סיטואציות. אנשים רבים אשר אינם מודעים לחשיבות הניסוח עלולים לענות משפט כמו "אתם לא תמצאו כלום", תשובה אשר מהווה הודה בדבר מעשה אך גם אינה מתנגדת לחיפוש של השוטרים, וזה כשלעצמו יכול להיות להתפרש כהסכמה לחיפוש חוקי.

כך, אתם יכולים למצוא את עצמכם מסכימים לביצוע חיפוש מבלי להיות מודעים להשלכות המתלוות לפעולה הזו. למרבה הצער, האחריות לשמור על הזכויות שלכם מוטלת על כתפיכם, והיא מצריכה ממכם בקיאות בחוק, תושייה רבה וזריזות חשיבה. אם למרות הכול ערכו עליכם חיפוש לא חוקי, נסו לתעד את ההליך על כל פרטיו ככל האפשר ופנו לעורך דין שיצא עבורכם למערכה שתביא להפחתה או ביטול ההאשמות והסנקציות המתלוות אליה.

אם שוטר רוצה לערוך חיפוש ברכבכם – כדאי שתתנסחו בהתאם

התנסחות רהוטה ונכונה יכולה בהחלט למנוע ממצבים להחמיר עוד יותר, כך תוכלו למנוע משוטרים לערוך עליכם חיפוש לא חוקי, או להפיל אתכם בפח של התנסחות תמימה שתוביל אותם לחיפוש חוקי גם אם בנסיבות מניפולטיביות.

במקרים כאלו תשבה כמו "אין בידך שום יסוד סביר לחשוד בי כמבצע עבירה כלשהי, מתוקף זה אין לך סמכות חוקית לערוך עלי חיפוש גופני, ברכב או בבית, אינני מסכים לשום סוג של חיפוש" או לחילופין תוכלו לומר "איני מבין/נה מדוע צריך לערוך חיפוש ברכבי, לא עשיתי שום דבר שמהווה עבירה על החוק"

במידה והשוטר מעקש לערוך חיפוש בתואנות שונות, בקשו לשוחח עם הממונים עליו, ובקש שיתועד ויירשם דבר התנגדותכם לביצוע החיפוש מהסיבה שלשוטר לא היו יסודות סבירים לעריכת החיפוש.

עם כל הצער שבדבר, חשוב שתיזכרו שעל עף שהשוטר הוא נציג החוק ומטרתו העילאית היא לשמור את החוק. הוא אינו נציג לטובתכם במערכה הזו, הוא לא באמת רוצה לעזור לכם, גם אם הוא אומר את זה, וסביר להניח ש"עזרתו" תוביל אתכם להליכים משפטיים רבים. לכן, היזהו בלשונכם ודעו את הזכויות המגיעות שלכם.

 

מתי שוטר יכול לחפש לכם ברכב
צילום: depositphotos.com

אילו עילות חיפוש אינן קבילות בבתי המשפט:

  • עבר פלילי – אם בעברכם הורשעתם בביצוע עברות שונות, אין זה רלוונטי לחיפוש הנוכחי.
  • מראה – אם המראה החיצוני שלכם נוטה למזרחי או נתפס בעל תדמית של היפי או סטלני בעקבות תסרוקת של ראסטות או ביגוד מסוים אין זה נחשב בעיני החוק כעילה מספקת לביצוע חיפוש.
  • נוכחות- גם הימצאות במקום בעל היסטוריה של סיטואציות פליליות (כמו מסיבות טבע או חיק הטבע) אינה מהווה עילה מבוססת לביצוע חיפוש ברכבכם או בגופכם.

לא משנה מה העילה שבגינה השוטר רוצה לבצע את החיפוש, הוא הוא מחויב להסביר לכם את החשדות וההשלכות של ההסכמה לביצוע החיפוש, כמו כן, חיפושים מסוימים כמו בביתכם, אף יידרשו מהמשטרה להציג צו חיפוש בכפוף לאמור בחוק.

לסיכום, היכרות בסיסית עם לשון החוק בנוגע לפעולות משטרתיות, כמו חיפוש כללי ברכב, יכולה לעשות לכם לא מעט סדר לגבי מה מותר לשוטר לעשות ואיך אסור לו להתנהג במסגרת החוק. ידיעת זכויותיכם יכולה לסייע לכם גם להגיב בצורה הנכונה בעת מפגש עם שוטר.

אם בכל זאת נערך עליכם חיפוש לא חוקי שהוביל להאשמות פליליות – מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, בכדי לנסות להפחית ולבטל את האישומים.  

עוד מרחבי הרשת

>
s