איך מבצעים רישום של קבלן רשום ומה חובה לדעת לקראת התהליך?

איך מבצעים רישום של קבלן רשום ומה חובה לדעת לקראת התהליך?

איך מבצעים רישום של קבלן רשום

קבלן רשום הוא מעמד שמציע יתרונות משמעותיים מאוד. למעשה, קבלן שמשלים את הליך הרישום לפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון משדרג באופן דרמטי את הקריירה שלו. אם אתם קבלנים באחד מענפי הבנייה, מומלץ לקרוא את המידע כאן בעמוד – כך תדעו איך להתנהל נכון ולהשלים את התהליך בזמן קצר ככל האפשר.

תנאי הסף לרישום קבלנים

הדבר הראשון שחשוב לדעת לגבי רישום קבלן רשום לפי החוק הוא תנאי הסף לביצוע פעולה זו. חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, והתקנות שנקבעו על סמך חוק חשוב זה, מציבים שני קריטריונים ראשוניים: ניסיון והכשרה, וליתר דיוק שילוב ביניהם.

כך למשל מהנדסים ואדריכלים מוסמכים נדרשים להציג שתי שנות ניסיון כדי להגיש את הבקשה לרישום בפנקס הקבלנים. בוגרי בתי ספר להנדסאים או טכנאים כבר נדרשים להציג 4 שנות ניסיון רלוונטיות, כלומר בענף שאליו הם מבקשים להירשם. מנהלי עבודה יכולים להפוך לקבלנים רשומים אחרי שצברו 6 שנות ניסיון בניהול אתרי בנייה. בענפים המוגדרים כמשניים – ובהם בין השאר שיפוצים, איטום, עבודות אספלט ועוד – רף הניסיון המינימלי הוא 5 שנים (בלי קשר להכשרה).

עבר נקי

דרישה נוספת מכל קבלן שרוצה להיכלל בפנקס של משרד הבינוי והשיכון היא עבר נקי. ליתר דיוק, היעדר הרשעות בביצוע עבירות פליליות הקשורות לתחום העיסוק, אלא אם כן חלפו 3 שנים ממועד ריצוי העונש. כמו כן יש מגבלות על רישום קבלנים שנמצאים בהליך חדלות פירעון או שניהלו חברה בהליכי פירוק.

הגשת בקשה בליווי מסמכים ותצהירים

לאחר הבדיקות בנוגע לעמידה בקריטריונים הבסיסיים, השלב הבא הוא הגשת הבקשה לרשם הקבלנים שבמשרד הבינוי והשיכון. לבקשה יש לצרף מסמכים המעידים על הכשרה וניסיון, וכן תצהירים שונים חתומים בפני עורך דין. כמו כן יש לשלם אגרה בסכום של 560 ש"ח (נכון ל-2024). חשוב להדגיש כי זוהי אגרה עבור הבקשה בלבד. הרישום עצמו עולה 3,898 ש"ח עבור ענף שמוגדר כ"ראשי", ו-1,845 ש"ח עבור רישום בענף שמוגדר כ"משני" (סכומים אלה מעודכנים גם כן ל-2024).

מעבר מבחנים

בחלק מהענפים, הרישום בפנקס הקבלנים מחייב גם מעבר מבחן. כך למשל בענף השיפוצים ישנו מבחן שכולל 100 שאלות. חלק מהשאלות הן בסוגיות מקצועיות הקשורות לפעולות המתבצעות תוך כדי שיפוץ, חלק אחר הוא בנושאי בטיחות ויש גם שאלות לגבי חוקים ותקנות. גם בענף שנקרא "מתקני תברואה, אינסטלציה, ומערכות כיבוי אש" ישנן מבחן ייעודי, וגם הוא כולל שאלות מקצועיות לצד כאלה העוסקות תקנות ובבטיחות. בהתאם מומלץ גם לאנשי מקצוע ותיקים ומיומנים להיערך למבחן ולהגיע אליו מוכנים. כישלון במבחן מעכב את השלמת התהליך: רק לאחר 60 ימי המתנה ניתן לגשת לעוד מבחן, וכישלון שני כבר מחייב פנייה בכתב לרשם הקבלנים כדי לקבל הזדמנות נוספת.

עוד מרחבי הרשת

>
s