איך לחזק את מערכת החיסונית באמצעות אוכל?

איך לחזק את מערכת החיסונית באמצעות אוכל?

צילומים: pexels.com, depositphotos.

האכלת הגוף שלכם במזונות מסוימים עשויה לעזור לשמור על מערכת החיסון שלכם חזקה. אם אתם מחפשים דרכים למנוע הצטננות, שפעת וזיהומים אחרים, הצעד הראשון שלכם צריך להיות ביקור בחנות המכולת המקומית שלכם. תכננו את הארוחות והנשנושים שלכם כך שיכללו את 12 המזונות שיאיצו ויחזקו לכם את המערכת החיסונית

המערכת החיסונית שלכם מורכבת מאיברים, תאים, רקמות וחלבנים. יחד, הם מבצעים תהליכיים גופניים רבים, בין היתר הם נלחמים בפתוגניים, שהם הנגיפים, החיידקים והגופים הזרים הגורמים לזיהומים או מחלות. כאשר מערכת החיסון באה במגע עם פתוגן, היא מעוררת תגובה חיסונית. מערת החיסון משחררת נוגדנים, הנצמדים לאנטיגנים על הפתוגנים והורגים אותם. שילוב מזונות ספציפיים בתזונה עשוי לחזק את התגובה החיסונית של הגוף שלכם.

הנה 12 מזונות מהטבע שיחזקו את המערכת החיסונית שלכם:

  1. פירות הדר

רוב האנשים לחשוב על וויטמין C רק אחרי שהם מתקררים. הסיבה היא שוויטמין C עוזר לבנות את המערכת החיסונית שלנו. וויטמין C נחשב כמגביר ייצור תאי דם לבנים, שהם המפתח למלחמה בזיהומים. מכיוון שהגוף שלכם לא מייצר או מאחסן וויטמין C, צריך לצרוך אותו על בסיס קבוע כדי לתחזק את הבריאות האיתנה שלכם.

כמעט כל פירות ההדר עשירים בוויטמין C. אילו פירות הדר יש? הפירות הפופולריים הם – אשכוליות, תפוזים, קלמנטינות וקלמנטינות. עם מגוון כזה לבחירה, קל להוסיף סחיטה של וויטמין וטעמים לכל ארוחה.

 

פירות הדר לחיזוק מערכת החיסונית
צילום: pexels.com
  1. פלפל אדום

אם חשבתם שפירות הדר מכילים הכי הרבה וויטמין C מכל פרי או ירק אחרים, תחשב שוב. פלפל אדם מכיל כמעט פי 3 וויטמין C מפירות הדר. הם גם מהווים מקור עשיר לבטא קרוטן. מלבד חיזוק מערכת המערכת החיסונית שלכם, וויטמין C עשוי לעזור לכם לשמור כל  עור בריא. בטא קרוטן, שבגופכם הופך לוויטמין A, עוזר לשמון על בריאות העיניים והעור שלכם.

  1. ברוקולי

הברוקולי הוא הוא ירק שמכיל המון וויטמין ומינרלים. שילוב ברוקלי בתפריט היומי שלכם יספק לכם שפע של וויטמין C, E, , ו- A, וגם המון סיבים תזונתיים ונוגדי חימצון רבים, ברוקולי הוא ללא ספק אחד הירקות הבריאים שתוכלו לשים על הצלחת שלכם.

המפתח לשמירה על הערכים שלו, הוא לבשל אותו כמה שפחות – או הכי טוב, לאדות אותו. מחקרים חדשים הראו כי אידוי זאת הדרך הטובה ביותר לשמור על החומרים המזינים בברוקולי.

אוכל לחיזוק מערכת החיסונית

 

  1. שום

שום הוא ירק שנמצא כמעט בכל מטבח בעולם. הוא מוסיף לאוכל ארומה ייחודית, והוא מרכיב חובה לבריאות שלכם. התרבויות המוקדמות הכירות בערכו למלחמה בזיהומים. שום עשוי גם להאט את התקשות העורקים, ויש שאומרים שהוא יכול לעזור בהורדת לחץ דם. נראה כי התכונות המחזקות את המערכת החיסונית מגיעות מריכוז גדול של תרכובות המכילות גופרית, כמו אליצין.

  1. 5. ג'ינג'ר

ג'ינג'ר הוא מרכיב נוסף שרבים פונים אליו ומוסיפים אותו לתה, רק אחרי שהם חולים. ג'ינג'ר יכול לסייע בהפחתת דלקות, מה שיכול לסייע בהפחתת כאב גרון ומחלות דלקתיות. מלבד זאת ג'ינג'ר עשוי לעזור גם עם בחילות, ומחקרים מסוימים מראים כי הוא יכול לסייע בהורדת הכולסטרול. כן, ג'ינג'ר הוא בהחלט שורק שכדאי להכניס לתפריט התזונתי.

ג'ינג'ר ידוע כמחזק מערכת חיסונית
צילום: depositphotos.com
  1. תרד

התרד נכנס לרשימה שלנו לא רק בגלל שהוא עשיר בויטמין C – הוא גם עתיר במספר רב של נוגדי חמצון ובטא קרוטן, שניהם יכולים לעזור למערכת החיסונית להתמודד עם זיהומים ומחלות שונות בצורה הטובה ביותר. בדומה לברוקולי, התרד בריא במיוחד כאשר הוא מבושל כמה שפחות, כך שהוא שומר על החומרים המזינים שלו. יחד עם זאת, בישול קל מקל על ספיגת ויטמין A ומאפשר שחרור של חומרים מזינים אחרים מחומצה אוקסלית , אנטי-נוטריינט.

  1. שקדים

כשזה מגיע למניעה והתמודדות עם מחלות חורף, וויטמין E הוא האח התאום של וויטמיןC . מדובר בנוגד חמצון רב עוצמה, הוא למעשה המפתח למערכת חיסונית בריאה. זהו ויטמין מסיס בשומן, מה שאומר שהוא דורש נוכחות של שומן כדי להיספג כראוי. אגוזים, כמו שקדים , עמוסים בוויטמינים ויש להם גם שומנים בריאים.

  1. גרעיני חמניות

זרעי חמניות מלאים בחומרים מזינים, כולל זרחן, מגנזיום וויטמינים B-6 ו-E. ויטמין E החשובים בוויסות ובשמירה על תפקוד מערכת החיסון. מזונות אחרים עם כמויות גבוהות של ויטמין E כוללים אבוקדו ועלים כהים. אז בפעם הבאה שאתם מכינים סלט, הוסיפו חופן יפה של זרעי חמניות שיספקו לגוף שלכם את דחיפת האנרגיה שהוא צריך.

תרד וגרעיני חמניות יעזרו לכם להגן על עצמכם מפני זיהומים
צילום: depositphotos.com
  1. כורכום

הכורכום מוכר בעיקר כתבלין מהמטבח הים תיכוני. זה תבלין צהוב ומעט מריר שמפיקים משורש הצמח, במשך שנים הוא שימש כנוגד דלקות שונות כמו, דלקות מפרקים. השורש מכיל ריכוז גבוהה של כורכומין המעניקם לו את צבעו הייחודי, הם גם יכולים לסייע בהפחתת נזקי השרירים הנגרמים מפעילות גופנית. הכורכומין הוא מרכיב מבטיח לחיזוק המערכת החיסונית, הוא אנטי וויראלי, ובואו נאמר את האמת, הוא משדרג הרבה תבשילים, כך שקל לצרוך אותו.

  1. תה ירוק

אם אתם מחפשים משהו שיחזק את המערכת החיסונית שלכם וגם ינחם אותכם, אז ממש כדאי שתתחילו לחלוט עלי תה ירוק בבקרים ובערבים. עלי התה הירוק וגם השחור עוזרים בחיזוק המערכת החיסונית, הם מלאים בפלנבידואידים, סוג של נוגד חמצון. תה ירוק הוא גם מקור טוב לחומצות אמינו חשובות ובייצור תרכובות הנלחמות בחיידקים.

  1. פפאיה

הפפאיה היא אחד מהפירות הטרופיים הטעימים והבריאים ביותר! היא עשירה בוויטמין C, ומכילה אנזים עיכול בשם פפאין בעל השפעות אנטי דלקתיות. ואם זה לא מספיק הפפאיה מכילה כמויות יפות של אשלגן, מגנזיום ופולאט, שכולים יועילו מאוד לבריאות הכללית שלכם. עכשיו יש לכם סיבות ממש טובות לפתוח את הבוקר שלכם כמו בתאילנד, עם פפאיה טעימה ובריאה.

  1. קיווי

קווי הוא פרי די שנוי במחלוקת, או שממש אוהבים אותו או שנרתעים מהקליפה השעירה והטעם החמוץ. אם עדיין לא טעמתם את הפרי הטרופי הייחדי הזה, ממש כדאי שתשייכו אותו לפירות האהובים. ממש כמו הפפאיה, גם הקיווי שופע בחומרים טבעיים ומזינים שמאוד חיוניים לבריאות הגוף שלכם. הוא מכיל חומצה פולית, אשלגן, וויטמין K, וויטמין C. הוויטמין C בקיווי מגביר את ייצור תאי הדם הלבנים הנלחמים בזיהומים, בעוד שמרכיבי התזונה האחרים של הקיווי שומרים על תפקוד תקין של שאר הגוף שלכם.

איך לחזק את מערכת החיסונית עם אוכל
צילום: depositphotos.com

 

אוכלים ומתחזקים!

כמה מילים לסיכום, יש משפט שאומר יהיו מזונותיכם תרופותיכם, אנחנו חיים בעולם השופע מאכלים טעימים וחומרי גלם איכותיים ועשירים בחומרים מזינים שהגוף שלכם מאוד רוצה לקבל. טיפ קטן – לפני שאתם יוצאים לקניות בסופר תעשו רשימה של מאכלים שאתם רוצים להכניס לתזונה היומית שלכם, הרכבת תפריט מראש יכול להקל עליכם בניהול שגרת תזונה בריאה. חשוב לזכור, גיוון הוא המפתח לתזונה נכונה. אכילת רק אחד מהמזונות הללו לא יספיקו כדי ליצור מערכת חיסונית שתוכל לנצח שפעת וזיהומים אחרים. שימו לב שאתם צורכים כמות נכונה מכל דבר כדי שלא תקבלו יותר מדי מוויטמין מסוים או מעט מדי מאחרים. שיהיה בהצלחה!

 

עוד מרחבי הרשת

>
s