פינג פונג פרקינסון : המשחק שמצליח לעכב את המחלה

פינג פונג פרקינסון : המשחק שמצליח לעכב את המחלה

פינג פונג פרקינסון
תוכן שיווקי

רוני גלבוע, לשעבר טייס מסוק בחיל האוויר, גילה ב-2007 שיש לו פרקינסון. אמרו לו שאם לא ייקח תרופה, תוך 3 שנים יהיה על כיסא גלגלים. מאז עברו כבר 16 שנה ורוני עדיין מתרוצץ ו"מרגיש כמו בן 17". הכול הודות ל"פלא הרפואי" שנקרא טניס שולחן (פינג פונג).

פעילות גופנית משפרת את בריאותנו ואת איכות חיינו; את זאת יודע כמעט כל ילד. אבל ממחקרים נוספים מתגלה שלפעילות גופנית יש יתרונות נוספים – ובהם גם עיכוב של תהליכי הזדקנות וכן עיכוב של מחלות כרוניות. שחייה, למשל, נמצאה כ"גביע הקדוש" מבחינה בריאותית – החל בהקלה על כאבי גב ושרירים ברחבי הגוף, וכלה בשיפור יכולות קוגניטיביות שנפגעו כתוצאה משבץ מוחי, אלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות.

אחת המחלות הכרוניות שהתקדמותה מואטת הודות לפעילות גופנית, היא מחלת הפרקינסון. כיום יש בישראל כ-35 אלף חולים במחלה זו – הפוגעת ביכולת המוח לייצר דופמין. חומר זה נחוץ כדי להעביר אותות מהמוח למערכת העצבים המרכזית, והתוצאה היא פגיעה ביכולת התפקודית-מוטורית: רעד בידיים וברגליים, נוקשות בגפיים, תנועה איטית, חוסר יציבות ושיווי משקל וכן פגיעה בקואורדינציה.

אחד ממתמודדי הפרקינסון בישראל הוא רוני גלבוע, טייס לשעבר בחיל האוויר, שגילה לפני 16 שנה שהוא חולה במחלה. בהתחלה חזו לו שיישב בכיסא גלגלים תוך 3 שנים, אבל בינתיים הוא ממשיך להתרוצץ ולשחק פינג פונג בהנאה. אפשר אפילו לומר שזהו סוג של פיזיותרפיה לפרקינסון.

הודות למשחק הפשוט הזה, תסמיני הפרקינסון של רוני נמצאים בנסיגה – הרעידות פחתו משמעותית, יכולת הקואורדינציה השתפרה ובאופן כללי האיש רץ ומתרוצץ באין מפריע. כשהוא "בתוך המשחק", ממש קשה לנחש שמדובר באדם הסובל מבעיה מוטורית (חפשו בגוגל "פינג פונג פרקינסון" וצפו ברוני עושה את שלו).

עוד נקודה לטובת משחק הפינג פונג

היא הטיפול היעיל בדיכאון, שהוא בעצם תסמין נלווה נוסף של פרקינסון. מכיוון שהמחלה פוגעת ביכולת הייצור של דופמין, התוצאה הנלווית (מעבר לפגיעה המוטורית) היא דיכאון קליני. זה מוסיף ומערים קשיים נפשיים ורגשיים בנוסף לקשיים המוטוריים, והתוצאה היא שרוב מתמודדי הפרקינסון נשארים בביתם או במסגרות טיפוליות אחרות.

רוני ושחקני הפינג פונג שלו מעידים שהמשחק לא רק משפר את יכולותיהם המוטוריות, אלא גם מונע דיכאון ומאפשר להם לקיים אורח חיים תקין, הן פיזיולוגית והן נפשית. כדי להפיץ את הבשורה הקים רוני קבוצת שחקני טניס שולחן בשיתוף עמותת פרקינסון ישראל – כ-150 שחקנים נכון להיום, כולם מתמודדי פרקינסון. הם מקיימים תחרויות בישראל, ואף הגיעו לאליפות העולם בפינג פונג בקרואטיה. בכולם חלו שיפורים מדהימים ביכולות המוטוריות וכן בנסיגת הדיכאון.

ראוי לציין שפרקינסון היא עדיין מחלה חשוכת מרפא נכון להיום, אבל עיכוב התקדמותה של המחלה אכן אפשרי. במקביל לפעילות הגופנית הכה נחוצה, כפי שראינו, אין לוותר גם על הטיפול הרפואי המודרני: החל מתרופות חדשניות שמשפרות את ייצור הדופמין וספיגתו; המשך באולטרסאונד מונחה MRI לטיפול אפקטיבי ברעידות; וכלה בהצבת שתל אלקטרוני במוח המשמש כ"קוצב לב", ומסדיר את האותות החשמליים הנשלחים לאיברי הגוף.

בכל מקרה חובה לפנות לגורם מקצועי כדי לקבל את ההחלטות הנכונות עבורכם. שילוב מיטבי של מספר טיפולים ואפשרויות נוספות במקביל, ככל הנראה ייתן את התוצאה הטובה ביותר.

 

בשיתוף מדלידר – מכון פיזיותרפיה

 

עוד מרחבי הרשת

>
s