עיניים יבשות כל מה שחשוב לדעת על התופעה

עיניים יבשות כל מה שחשוב לדעת על התופעה

עיניים יבשות

עיניים יבשות הן מצב שבו העין אינה מייצרת מספיק דמעות, או שהדמעות אינן באיכות טובה מספיק כדי לשמור על לחות העין. עיניים יבשות יכולות להוביל לתחושת צריבה, גירוד, עקצוץ, אי נוחות או רגישות לאור. הן יכולות גם לגרום לזיהומים בעין, לדלקת קרנית ולפגיעה בראייה.

גורמים לעיניים יבשות

ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לעיניים יבשות, כולל:

  • גיל: עיניים יבשות שכיחות יותר בקרב אנשים מבוגרים.
  • שימוש במחשב או בטלפון סלולרי: מבט ממושך על מסך מחשב או טלפון סלולרי יכול לגרום לעיניים יבשות, מכיוון שהוא מוביל למצמוץ פחות.
  • אקלים יבש: אקלים יבש יכול לגרום לעיניים יבשות, מכיוון שהוא מפחית את הלחות באוויר.
  • תרופות: תרופות מסוימות, כמו תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נגד אלרגיה, תרופות להורדת לחץ דם ותרופות למחלות מעי דלקתיות, יכולות לגרום לעיניים יבשות.
  • מחלות: מחלות מסוימות, כמו זאבת, תסמונת סטיבנס-ג'ונסון, דלקת מפרקים שגרונית ודלקת הלחמית, יכולות לגרום לעיניים יבשות.
  • הריון: עיניים יבשות שכיחות יותר בהריון.

טיפול בעיניים יבשות

הטיפול בעיניים יבשות תלוי בסיבה להן. אם העיניים יבשות כתוצאה מגורם ספציפי, כמו שימוש במחשב או נטילת תרופות, הטיפול יתמקד בהסרת הגורם.

התופעה והדרכים להתמודד ביעילות

הסיטואציה הבאה אולי מוכרת לכם: אחרי יום עבודה ארוך שכלל ישיבה ממושכת מול מסך המחשב, אתם מתחילים להרגיש עקצוץ בעין ואולי העיניים צורבות והתחושה הכללית לא נעימה בכלל.
כל מה שאתם רוצים עכשיו זה רק לעצום את העיניים או להזין אותם בטיפות שישפרו את המצב.

אם אתם סובלים מתופעה של יובש בעיניים – אתם לא לבד. רבים ממש כמוכם סובלים מתופעה של יובש בעיניים או מתסמונת העין היבשה, שמתייחסת למצב בו העיניים אינן מייצרות מספיק דמעות או שאלה מיוצרות אך מצד שני, מתאדות מהר מדי ולא מספיקות ללחח את האזור.

מדוע העיניים שלנו יבשות?

תופעה של יובש בעיניים יכולה להשתנות מאחד לשני, אבל לרוב היא תבוא לידי ביטוי בתחושת יובש, צריבה, דמעות, אדמומיות ולעיתים אפילו ראייה מטושטשת.
לעיתים מדובר בתופעה שנעשית נפוצה יותר עם העלייה בגיל, ככל שמתבגרים ורכיבי סיכוך נמצאים בירידה וזו תופעה ששכיחה יותר גם במצבים רפואיים במיוחד סוכרת או בעיות בבלוטת התריס.
גם בעיות בעפעפיים ונטילת תרופות מסוימות במיוחד אנטי היסטמינים למיניהם עשויים לפגוע בפעולת ייצור הדמעות ובעקבות כך להוביל להתפתחות של עיניים יבשות.
כמו כן, שינויים הורמונאליים עשויים להחמיר את המצב במיוחד בתקופת גיל המעבר וכן חשיפה לשינויים קיצוניים באקלים או לזיהום אוויר. תופעה זו נפוצה יותר בקרב מי שמרכיב עדשות מגע וכן בתקופות של עונות המעבר עם התעצמות הרכיבים האלרגניים.

אין ספק שאפשר לחיות עם מצב זה והוא לרוב לא מסוכן. הבעיה היא שכאשר יש יובש באזור זה, הרי שמלבד התחושה הלא נוחה, היא יכולה להעיד על מצב בו ישנו חסך בהזנתה ושמירה על העין או בדלקת עיניים.
לכן, כדאי לאבחן או לטפל על מנת להיפטר מהתחושה הלא נעימה ולהעניק לעין את רכיבי ההזנה לו היא זקוקה.

איך מטפלים ביובש?

לא חייבים להשלים עם מצב כה לא סימפטי של עין יבשה וכדאי להפחית ולצמצם את הסיכוי ליובש בעיניים ולטפל עד כמה שאפשר במצב.
אחת הדרכים היא להימנע מחשיפה לזיהום סביבתי וכן לבחון אם טיפול בבעיות בריאותיות נלוות או שינוי תרופות שגורמות לתופעות לוואי בייבוש העין יכול לסייע.
כדאי לשמור על סביבה לחה ככל שניתן, בין אם מדובר במכשיר אדים שמאפשר להוסיף לחות וכן על צריכת מים ברמה מספקת על מנת למנוע התייבשות בין אם מתחילים טיפול של טיפות עיניים למניעת יובש.
התרחקו גם מאמצעים שעשויים לגרום ליובש כמו פתרונות של מיזוג אוויר או חימום וכדאי לדאוג לעיניים בכל עת במיוחד עם החשיפה לשמש.

כיצד לבחור טיפות?

חשוב לדעת שיש טיפות עיניים שמבוססות על רכיבי הזנה שיכולים להפחית את התסמינים ולשפר את מצב העיניים. ישנן טיפות שלא מצריכות מרשם ויש טיפות שכן מצריכות רצפט מהרופא. ההבחנות העיקריות בין סוגים שונים של טיפות נעשות על פי שימוש בחומרים משמרים או ללא, וכן התאמת הטיפות למצב כמו למשל, הפחתת גירוד או אדמומיות, שימוש בטיפות בשל מצב שנגרם כתוצאה מאלרגיות או לטיפול בדלקת כשיש גם הבדלים ברמת המרקם, הסמיכות.
כדאי לוודא שהפורמולה מכילה רכיבים חשובים שמסייעים כמו חומצה היאלורונית, קמומיל ודרדר כחול שנחשבים לחומרי סיכה מצוינים כמו גם בעלי השפעה מרגיעה שמפחיתים אדמומיות וגודש. שימו לב שהפורמולה היא בבקבוק נוח לשימוש ושמדובר בתמיסה סטרילית – בהרכב שהוכח מדעית. שימו לב שלעיתים טיפות יגרמו לטשטוש זמני של הראייה ויש להקפיד בכל מקרה על אופן השימוש מבחינת מספר הטיפות, כיצד לכוון אותן נכון, כמה זמן עד שקמים וכדומה.
בכל מקרה, הקפידו להשתמש בטיפות של חברה מוכרת, שידוע שמקפידה על הרכב חומרים בסטנדרט הגבוה ביותר.

רוצים לקבל פרטים נוספים על הדרך לטפל בעיניים יבשות ? בואו נדבר

בואו נדבר

עוד מרחבי הרשת

>
s