איך מתארגנים למשימה של הוספיס בית לאהובינו?

איך מתארגנים למשימה של הוספיס בית לאהובינו?

הוספיס בית
תוכן שיווקי

הוספיס בית הוא שירות רפואי המעניק טיפול פליאטיבי לחולים סופניים בביתם. הטיפול כולל הקלה על הכאב, תמיכה נפשית ורגשית, וטיפולים אחרים המטרתם לשפר את איכות החיים של החולה והמשפחה שלו.

הוספיס בית מנוהל בדרך כלל על ידי צוות רב-מקצועי, הכולל רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, מוזיקאים, ועוד. הצוות עובד בשיתוף פעולה עם המשפחה כדי לספק את הטיפול המתאים ביותר לחולה.

מטרות הוספיס בית

מטרותיו העיקריות של הוספיס בית הן:

  • להקל על הכאב והתסמינים האחרים של המחלה הסופנית
  • לספק תמיכה נפשית ורגשית לחולה ולמשפחה שלו
  • לאפשר לחולה ולמשפחה שלו להישאר בביתם במהלך החודשים האחרונים של חייהם

שירותים הניתנים בהוספיס בית

השירותים הניתנים בהוספיס בית כוללים:

  • טיפול רפואי, כולל הקלה על הכאב, טיפול בתסמינים אחרים של המחלה, וניטור רפואי
  • תמיכה נפשית ורגשית, כולל טיפול פסיכולוגי, טיפול קבוצתי, וליווי רוחני
  • שירותי סיעוד, כולל עזרה בפעולות היום-יום, סיוע בטיפול בילדיהם של החולים, ועוד
  • שירותי תמיכה למשפחה, כולל ייעוץ, קבוצות תמיכה, ועוד

הזכאות להוספיס בית

הזכאות להוספיס בית ניתנת לחולים סופניים, כלומר לחולים שנות חיים קצרות לפניהם. הזכאות ניתנת על ידי ועדה מיוחדת, המורכבת מרופאים ועובדים סוציאליים.

להתארגן לתהליך בצורה הטובה ביותר

כניסה לתהליך של הוספיס בבית עבור אדם אהוב וקרוב היא בחירה עמוקה ומלאת חמלה, שבהחלט מגיעה עם מורכבויות נפשיות ורגשיות לא מבוטלות ולעיתים גם מורכבויות תפעוליות-טכניות. כדי להבטיח סביבה תומכת, עוטפת וכמה שיותר נעימה לאהובינו בזמן תקופה רגישה זו שלקראת סוף חייהם, יש צורך בהכנות מתאימות ויעילות, גם מצד המשפחה.

התארגנות לוגיסטית מקדימה

כמו לגבי אשפוז או המודל הרפואי החדשני של פנימית בבית, גם בהקשר להוספיס צריך כמובן לבצע כמה הכנות לוגיסטיות כדי שהתהליך יהיה יותר נוח, יעיל ומאפשר למשפחה ולמטופל/ת. זה אומר להכין חדר או מקום מסודר ונוח בבית שבו המטופל ישהה רוב הזמן, מקום רחב מספיק לצוות הרפואי ולליווי צמוד ועוטף של המשפחה.

מן הסתם רצוי לבחור את החדר הכי נוח, שקט ונעים עבור המטופל. לא אחת זה יהיה חדר השינה המוכר והבטוח. וודאו כי ניתן להתאים את התנאים הסביבתיים להעדפות ולצרכים של המטופל, מבחינת חושך ואור, קור וחום, אוורור וכן הלאה.

צריך לארגן את מגוון הציוד הדרוש להיבטים הרפואיים-טיפוליים של ההוספיס בבית והציוד הדרוש כיד לספק למטופל/ת את סביבת החיים הכי מיטיבה, מונעת סבל ואי נוחות שאפשר – כאשר זה מאוד אישי ותלוי נסיבות של כל מקרה וכל אדם.

היבטים רגשיים ופסיכולוגיים של התארגנות להוספיס בית

מעבר ללוגיסטיקה, ציוד, הכנת החדר וכמובן בניית תכנית הטיפול והליווי מול הגוף הרפואי המנהל ומלווה את כל שלבי הוספיס בית – יש הרבה מאוד התארגנות בהקשרים רגשיים, פסיכולוגיים וסוציאליים כאשר אתם מכינים את הסביבה ליקיריכם.

תקשורת פתוחה וכנה ועם הרבה חמלה

מרכיב מהותי בתהליך מיטיב ואיכותי הוא תקשורת פתוחה, כנה ומלאת חמלה בין בני המשפחה המלווים והצוות הרפואי לבין המטופל/ת הנמצאים בשלבי חייהם האחרונים. עבור חלק מהאנשים, זה מצריך התארגנות נפשית ורגשית כדי לאפשר כזו תקשורת – התארגנות שניתן לבצע בתוך המשפחה, עם עובדת סוציאלית, פסיכולוגית וכיוצא באלו.

ליווי פסיכולוגי / רגשי / רוחני למטופל/ת ההוספיס

עבור מטופלי הוספיס רבים, כדי להיפרד מהמשפחה ומהחיים באופן המיטיב והחיובי ביותר שניתן, הם רוצים ואף צריכים ליווי תומך מסוים ואינדיבידואלי. לכן העלו את הנושא מראש ותתארגנו בהתאם לצרכי והעדפות האדם האהוב שאתם מלווים. זה יכול להיות שיחות עם פסיכולוג המתמחה בסוף החיים, ליווי רגשי כלשהו ועבור אחרים ליווי רוחני כלשהו מספק את המענה הטוב ביותר.

הכנת תמיכה וליווי סוציאלי ורגשי לבני המשפחה המלווים

כמובן שהעיקר בהוספיס הוא יצירת סביבה מיטיבה, מונעת סבל וכאב וליווי משפחתי ומלא חמלה של אדם אהוב לקראת סיום חייו. אבל אל תשכחו את עצמכם בתהליך! למרות שלא אחת זה קשה והרבה אנשים מעדיפים להתמקד במטופל/ת ובמה שצריך לעשות ולהיות עבורם, אך רצוי מאוד להתארגן מראש על תמיכה וסיוע רגשיים וסוציאליים גם לבני המשפחה המלווים את תהליך הפרידה. לכל אחד ואחת התמיכה הדרושה היא משהו מאוד אישי ומשתנה – לחלק זה יהיה שיחות והקשבה, לאחרים פינוי זמן לפעילות גופנית או זמן התאווררות וכן הלאה.

מרכיבי התארגנות נוספים להוספיס בית ליקירינו

רצוי ויעיל לבצע חלוקת תפקידים ולוחות זמנים בין בני המשפחה המלווים את התהליך ושלא הכל "ייפול" על הכתפיים של אדם אחד במשפחה. דברו על הנושא, הקצו תפקידים ברורים ושקופים והכינו לו"ז ליווי וסיוע המותאם אישית עבורכם כמשפחה.

אם זה מתאים ומיטיב עם האדם אותו אתם מלווים ותומכים, אפשר להתארגן מראש על קשרים וחיבורים חברתיים העשויים להקל את התהליך, את הפרידה ואת איכות החיים בכללותה בתקופה מורכבת זו. זה למשל אומר הכנת תשתית טכנולוגית לשיחות וידאו דרך מחשב/טלוויזיה, לקבוע ביקורים מסודרים עם אנשים מסוימים וכיוצא באלו.

הוספיס ביתי הוא תהליך מורכב נפשית ורגשית אבל כזה המאפשר לאהובינו להיפרד ולסיים את חייהם בסביבה מוכרת, עוטפת ומלאת חמלה ואהבה. התארגנות יעילה וחכמה מראש תאפשר להתרכז בדברים החשובים בתהליך ותקל עליכם ועל הצוות הרפואי המלווה לספק ליקיריכם את התנאים הטובים ביותר.

רוצים לקבל פרטים נוספים על הוספיס בית ? בואו נדבר

בואו נדבר

עוד מרחבי הרשת

>
s