דיסקציה צווארית

דיסקציה צווארית

דיסקציה צווארית

דיסקציה צווארית היא הליך המשמש לאבחון וטיפול בהפרעות בעמוד השדרה הצווארי. הליך זה כולל הסרת חוליות צוואר הרחם, הדיסקים והרצועות על מנת לגשת לחוט השדרה ולעצבים.

זהו הליך חשוב לאבחון וטיפול במצבים שונים בעמוד השדרה כגון פריצת דיסק, היצרות בעמוד השדרה, ספונדילוליסטזיס ומחלת דיסק ניוונית.

מטרת הליך זה היא להפחית את הכאב ולשפר את הניידות בחולים עם מצבים אלו. ניתן לבצע דיסקציה צווארית באמצעות טכניקות פתוחות או זעירות פולשניות בהתאם למצב המטופל. עם התקדמות הטכנולוגיה, אפשר היה לבצע הליך זה עם סיכון מינימלי לסיבוכים או פציעה תוך מתן תוצאות יעילות.

דיסקציה של עורק הצוואר

עורק הצוואר הוא אחד מהעורקים העיקריים של הגוף, המספק דם מחומצן לראש ולצוואר. הוא ממוקם בצוואר, ממש מתחת ללסת ומעל עצם הבריח. עורק הצוואר מחולק לשני חלקים נפרדים: עורק הצוואר הפנימי ועורק הצוואר החיצוני.

עורק הצוואר הפנימי מתחיל בבסיס הגולגולת ומשתרע עד לנקודת ההתפצלות, שם הוא מתחלק לשני ענפים, עורק המוח הקדמי ועורק המוח האמצעי. עורק הצוואר הפנימי מספק דם מחומצן למוח ולפנים , ולעתים קרובות זה המקום של שבץ כאשר הצוואר נדחס בגלל תאונה או מכה פתאומית בראש.

הגזע הראשי של עורק הצוואר הפנימי מתחיל בנקודת ההתפצלות ומתחלק לשני ענפים, מדיאלי וצדדי.

הענף המדיאלי מספק דם לחלק גדול מהמיספרות המוחיות. הוא יוצא ממקורו על ידי מעבר דרך חור קטן בגולגולת המכונה תעלת קרוטידים, הממוקם משני הצדדים מלפנים או מאחור בין כל אוזן ומיד מאחוריהם. עורק סמוך, הממוקם מתחת לתעלה זו, נושא דם לכיוון אוזן אחת תוך כדי נשיאה זה הרחק מהאחר.

לאחר מכן הדם מופנה דרך תעלה נפרדת לשתי ההמיספרות במוח, שם הוא מוריד את החמצן ומוחזר ללב לצורך חימצון מחדש. העורקים בתעלות אלו גדולים יותר מאלו שבתעלת הצוואר ובעלי שיפוע עדין יותר.

סידור זה מאפשר לעורק אחד לשאת דם לכיוון אוזן אחת ולהתרחק מהשנייה, ובכך להבטיח שדם יגיע לכל חלקי כל חצי כדור מוחי דרך שני הערוצים.

בלוטת לימפה מוגדלת בצוואר בצד אחד

בלוטות לימפה מוגדלות בצוואר יכולות להיות סימן לזיהום, דלקת או סרטן. חשוב לבדוק את כל בלוטות הלימפה המוגדלות על ידי רופא כדי לקבוע את הסיבה ואת מהלך הטיפול הטוב ביותר.

למה בלוטות לימפה מוגדלות?

בלוטות הלימפה עלולות להיות מוגדלות עקב זיהום, דלקת או סרטן. בלוטות לימפה מוגדלות עשויות להיגרם ממגוון מצבים, כולל זיהומים כמו הצטננות, דלקת גרון, מונונוקלאוזיס ומצבים חמורים יותר כגון מחלת ליים, שחפת ואיידס.

במקרים מסוימים, בלוטות הלימפה עלולות להתרחב עקב ריבוי לא תקין של תאים, מה שיכול להעיד על נוכחות סרטן.

איך מזהים סרטן הלימפה?

סרטן הלימפה מאובחן בדרך כלל באמצעות שילוב של בדיקות רפואיות, כולל בדיקות גופניות, בדיקות הדמיה, ביופסיות ובדיקות דם. בדיקה גופנית עשויה לגלות בלוטות לימפה מוגדלות או סימנים אחרים של סרטן, כגון מסה או בטן נפוחה.

בדיקות הדמיה, כגון סריקות CT או PET, משמשות לזיהוי גידולים או אי סדרים אחרים בגוף. ביופסיה יכולה לספק אבחנה סופית והיא משמשת לעתים קרובות כדי לקבוע את סוג הלימפומה הקיימת. לבסוף, ניתן להשתמש בבדיקות דם כדי למדוד רמות של חלבונים או נוגדנים מסוימים הקשורים ללימפומה.

איפה זה בלוטות הלימפה?

בלוטות הלימפה ממוקמות בכל הגוף, כולל בצוואר, בבתי השחי, בבטן, במפשעה ומאחורי הברכיים. הם חלק חשוב ממערכת הלימפה ועוזרים לסנן חיידקים וחומרים זרים אחרים.

*אין לראות באמור כל סוג של ייעוץ רפואי או המלצה לביצוע.

רוצים לקרוא עוד? כנסו למדור בראיות שלנו

רוצים לקבל מידע נוסף על הליך של דיסקציה צווארית וייעוץ עם רופא א.א.ג? פרטים ונחזור אליכם

בואו נדבר

עוד מרחבי הרשת

>
s