דיכאון אחרי לידה – התופעה ודרכי הטיפול

דיכאון אחרי לידה – התופעה ודרכי הטיפול

תוכן שיווקי בשיתוף בסט לינק | קרדיט תמונה:Depositphotos

דיכאון אחרי לידה היא תופעה יחסית נפוצה – היא מופיעה בקרב מעל לעשרה אחוזים מהנשים היולדות, ולא אחת אף מופיעה בקרב גברים. התקופה שלאחר הלידה בכל מקרה עשויה להיות מאתגרת ומלחיצה עבור הורים טריים ומנוסים כאחד. כשמתווסף למצב גם דיכאון לאחר לידה, עליו פעמים רבות חוששות האימהות הטריות לדבר, הקושי גובר שבעתיים. לכן חשוב להכיר תופעה זו, כמו גם את שיטות הטיפול השונות והנפוצות המסייעות להתמודדות טובה עימה.

מה גורם לדיכאון אחרי לידה ובמה בא מצב זה לכדי ביטוי? וחשוב במיוחד – מהן שיטות הטיפול המומלצות והיעילות עבור מצב זה?

דיכאון אחרי לידה – גורמים ותסמינים

כפי שצוין לעיל, דיכאון אחרי לידה מהווה תופעה נפוצה ומובחנת ביותר, המופיעה בקרב נשים וגברים גם יחד.

מבחינת גורמים לדיכאון אחרי לידה – לרוב לא ניתן להצביע על גורם אחד ויחיד אשר הביא למצב. בדרך כלל מדובר בשילוב של מספר רב של גורמים שונים, ואלו עשויים להיות ביולוגיים, גנטיים (תורשתיים), חברתיים, הורמונאליים, היסטוריים ועוד. הגורמים רבים, שונים ומורכבים, והמסקנה העיקרית שחשוב לשאוב מנתון זה היא כי דיכאון אחרי לידה אינו אשמתה של האימא הטרייה, למרות שרבות מהנשים הסובלות ממצב זה נוטות כן להאשים את עצמן. חשוב להבין כי זו לא אשמתן, כצעד ראשון וחשוב בדרך להתמודדות טובה ועלייה על מסלול של ריפוי וטיפול מתאים.

התסמינים של דיכאון לאחר לידה משותפים ברובם לאלו של דיכאון קליני. חשוב להדגיש כי מבחינת חומרת המצב קיים טווח (ספקטרום) שלם של דיכאון אחרי לידה: החל מ"בייבי בלוז" הבא לכדי ביטוי בכמה ימים בלבד של דכדוך, וכלה בדיכאון קליני של ממש הנמשך לאורך זמן. בהתאם למידת החומרה כך גם התסמינים המופיעים. במקרים החמורים יותר התסמינים עשויים לכלול מצב רוח ירוד במיוחד, היעדר תיאבון ושיבוש של הרגלי השינה, הסתגרות מהעולם, ירידה מהירה בתפקודים החברתיים, עצבנות, קשיים משמעותיים להתרכז וכיוצ"ב.

שיטות טיפול אפשרויות ומומלצות עבור דיכאון אחרי לידה

אחת הבעיות המשמעותיות ביותר הכרוכות בדיכאון אחרי לידה היא כי נשים רבות חוששות לדבר ולספר על מה שהן חוות ומרגישות, מסיבות שונות (ובפרט מכיוון שהן חוששות להיתפס על ידי החברה כ"אימהות גרועות"). לכן, צעד ראשון בדרך למציאת טיפול אפקטיבי ומתאים היא הכרה בבעיה ופנייה לקבלת עזרה. במידה ואת/ה מכירים אישה (או גבר) לאחר לידה הסובלים מדיכאון, עודדו אותם לפנות לקבלת סיוע, ייעוץ וטיפול. זה חשוב ויכול ממש להציל את המשפחה כולה!

שיטות טיפול שונות מוכרות כיעילות לטיפול בדיכאון לאחר לידה, כאשר כמובן שכל מקרה לגופו על פי מידת החומרה, אופייה של האם הטרייה ועוד.

השיטות המומלצות כוללות טיפול פסיכודינמי (פסיכותרפיה פסיכודינמית), טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ואף טיפול תרופתי במקרים מסוימים. במסגרת הטיפול משלבים לא אחת גם מקורבים אל האישה/גבר הסובלים מהמצב על מנת לנסות ולהבין כיצד גם הם יכולים לסייע לתהליך הטיפול. שילוב זה בא לכדי ביטוי, למשל, בטיפולים זוגיים או טיפולים משפחתיים.

שיטת טיפול נוספת שכדאי להכיר עבור דיכאון אחרי לידה היא טיפול בין אישי. במסגרת טיפול זה עובדים יחד עם ההורים הטריים על מנת לנסות ולהבין טוב יותר כיצד מצב זה של דיכאון קשור לשינויים המשמעותיים במערך התפקידים המשפחתי, המתרחשים עם הלידה. במקרים רבים גם האם וגם האב הטריים חווים סוג מסוים של מצוקה מפני שתפקידם בבית או במשפחה, לו היו רגילים עד כה, משתנה באופן חד ומשמעותי עם הגעתו של התינוק לעולם. טיפול בין אישי המתמקד בנושאים אלו מסייע להפחית את הסימפטומים באמצעות השגת איזון חדש בתפיסתן של המטופלות והמטופלים את עצמן/ם, ואת מקומן/ם בתא המשפחתי.

בכל מקרה, חשוב להכיר כי הטיפולים המוזכרים לעיל מסייעים מדי שנה לאינספור נשים להתמודד בהצלחה עם הדיכאון שהן חוות לאחר הלידה, ולעלות על המסלול להחלמה, ריפוי והנאה מרובה מהברכה החדשה שהביאו לעולם. זה כמובן לא תמיד קל, פשוט או מהיר, אך שיפור משמעותי במצב הוא בהחלט בגדר האפשר. רק חשוב להכיר בבעיה, לפנות לקבלת סיוע ולהתמסר לתהליך הטיפול.

עוד מרחבי הרשת

>
s